در استان مرکزی آداب و رسوم مردم متعددی در شب یلدا از گذشتگان به یاد مانده، در این شب مردم به خانه بزرگتر فامیل رفته و دور هم جمع می‌شوند و با خوراکی‌های خوشمزه ای که در سینی‌های مسی آماده شده لحظات خوشی را کنار هم می‌گذرانند.

مردم استان مرکزی «شوچله» چه می‌کنند؟

مجله سپیده سحر ویژه امام عصر عج ـ اراک؛ شب یلدا یا همان «شوچله» اراکی‌ها یکی از  قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین آیین‌هایی فرهنگ و ادب ایران و ایرانی است که در استان مرکزی نیز همچون برخی نقاط کشور با آداب و رسوم خاص خود برگزار می‌شود. این آیین کهن قدیمی که ترجمانی از طولانی‌ترین شب سال و نماد همبستگی، انسان‌دوستی است، از غروب آفتاب آخرین روز پاییز  آغازشده  و با طلوع نخستین بارقه‌های خورشید در بامداد اول دی به پایان می‌رسد.  شب یلدا از جشن‌های اصیل ایرانی است و هرساله در آخرین شب پاییز به منظور پاسداشت فرهنگ غنی ملی و بومی ایرانی در جای جای کشور برگزار می‌شود. در استان مرکزی  آداب و رسوم مردم متعددی در شب یلدا از گذشتگان به یاد مانده، در این شب مردم به خانه بزرگتر فامیل رفته و دور هم جمع می‌شوند و با خوراکی‌های خوشمزه ای که در سینی‌های مسی آماده شده لحظات خوشی را کنار هم می‌گذرانند. هدیه دادن به تازه عروس‌ها یکی از رسومی است که از گذشته دور بوده و همچنان نیز این فرهنگ کهن حفظ شده است.

   در گذشته شب یلدا در استان مرکزی خوراکی‌هایی چون سنجد، سیب، سبزی، سمنو، کدو حلوایی آب‌پز، زردک و قیسی زردآلو سرو می‌شد هرچند امروزه این خوراکی‌ها به یمن تغییر در سبک زندگی جای خود را به خوراکی‌های فانتزی داده‌اند، اما هنوز هم در کنار هندوانه، انار، سیب و انگور در برخی نقاط این خوراکی‌ها به چشم می‌خورد.  گندم برشته، تخم هندوانه و آفتابگردان  انواع آجیل، شیرینی، کشمش، انجیر و توت خشک همچنان در بسیاری از شب نشینی‌ها و مهمانی‌ها  شب یلدا به چشم می‌خورد. پایان پیام

دیدگاهتان را بنویسید