در پاسخ به وضعیت گردوغبار خوزستان گفت: پنج شنبه گذشته سفری به این استان داشتم و خوشبختانه فعلا تمام دشت خوزستان مرطوب است ولی هنوز میزان گرد و غبار آن ۱۰۰۰ پی پی ان بود.

همه دشت‌های خوزستان مرطوب است/ منشا گرد و غبار خارجی است

به گزارش مجله سپیده سحر ویژه امام عصر عج از کرج، علی سلاجقه، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، در همایش هوای پاک، که در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی تهران مستقر در استان البرز برگزار شد، با اشاره به اینکه امروز با اقدامات مثبتی در حوزه محیط زیست همراه هستیم، گفت: در راستای عمل به شعار امسال، تا کنون بیش از ۲۰۰ نشست با شرکت‌های دانش بنیان گوشه و کنار کشور برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه با اتکا به ظرفیت‌های داخلی می‌توان به بخش زیادی از نیازهای زیرساختی محیط زیست پاسخ داد، افزود: پیش از این برای سنجش میزان گرد و غبار در مناطق مختلف، دستگاه‌های از آلمان وارد می‌شد که هر کدام از آنها شش میلیارد تومان قیمت داشت.

وی اضافه کرد: برای اینکه نیاز کشور در این حوزه برطرف شود، به هزار دستگاه نیاز داریم که قطعا واردات آنها باعث خروج ارز بسیاری می‌شود.

این مقام مسؤول ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه تهران هر یک از این دستگاه‌ها را  با ۳۵۰ میلیون تومان می سازند که تا کنون فرایند ساخت آن در تهران، قم و خوزستان آغاز شده است.

سلاجقه ابراز کرد: ما به این سبک اقدامات خلاقانه و نوآورانه نیاز داریم تا بتوانیم مشکلات کشور را با استفاده از توان متخصصین داخلی رفع کنیم.

رییس سازمان محیط زیست کشور در پاسخ به وضعیت گردوغبار خوزستان گفت: پنج شنبه گذشته سفری به این استان داشتم و خوشبختانه فعلا تمام دشت خوزستان مرطوب است ولی هنوز میزان گرد و غبار آن ۱۰۰۰ پی پی ان بود.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد منشاء گرد و غبار استان خوزستان خارجی است، توضیح داد: کشور عراق منشاء اصلی این گردو غبار است که هنوز اقدامی برای کنترل آن صورت نداده‌اند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه بخشی از  تمرکز سازمان محیط زیست بر ساماندهی پسماند در استانهای مختلف معطوف شده، گفت: اولین برنامه جامع در این خصوص برای سراوان در استان گیلان تدوین شده است.

سلاجقه ابراز کرد: ابتدا از ورود هرگونه زباله به این منطقه جلوگیری و سپس این محدوده ایزوله شد و اقدامات لازم برای راه اندازی تبدیل پساب به آب مورد نیاز بخش کشاورزی صورت گرفته است.

این مسؤول تاکید کرد: در دو گام چهارساله انتظار داریم مشکل پسماند سراوان به طور کامل حل شود تا شاهد تغییر چهره این منطقه باشیم.

وی ابراز کرد: یکی از شرکت‌های دانش بنیان کشور با استفاده از تکنولوژی روز می‌تواند صد درصد پسماند عادی  را به کربوهیدوکربن‌های سبک و سنگین  تبدیل و آن را به کشورهای اطراف صادر کند و این روند در حال انجام است.

سلاجقه گفت: خوشبختانه در حوزه پسماند اقدامات مناسبی انجام شده و چرخش مالی ۸۰ هزار میلیارد تومانی آن که به صورت کاملا کثیف در جریان بود شفاف سازی شد.

وی با اشاره به اینکه این دولت برنامه های زیادی در بخش‌های مختلف از جمله محیط زیست داشت ولی تا آمد جانی بگیرد، متحمل هجمه های اخیر شد، گفت: هر چند کشور را از داخل و خارج درگیر کرده‌اند ولی قطعا وضعیت این طور نمی‌ماند و وضعیت اقتصادی بهبود پیدا می کند.

رییس سازمان محیط زیست کشور با تأکید بر اینکه باید در این بحث با رویکردهای نرم و فرهنگی وارد شد، گفت: نفتی که در حال حاضر به فروش می‌رود تمام و کمال صرف توسعه می‌شود ولی اینقدر کمبودها زیاد است که آن چنان پررنگ دیده نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث حجاب اشاره کرد و گفت: دشمن دنبال آن بود که از طریقی ضربه ای به کشور بزند و اینبار از این نقطه وارد شد. حجاب قانون دارد و دولت در این بحث تمهیدات لازم را با برنامه‌های فرهنگی، عادلانه و مدبرانه و نه از طریق خشونت اندیشیده است.

سلاجقه با اشاره به اینکه در دهه فجر امسال شاهد افتتاح پروژه‌های قابل توجهی در کشور بودیم، گفت: بدون اغراق باید گفت تعداد این پروژه‌ها به هیچ وجه قابل مقایسه با سال‌های قبل نبود.

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید