عضو هیات امنای حرم شاهچراغ گفت: عده‌ای که امروز سمت و سوی انتقادشان به حرم شاهچراغ است و در گذشته در میراث فرهنگی کشور مسئولیتی داشتند، چرا همان زمان با اجرای پروژه بین‌الحرمین مخالفت نکردند و امروز دلسوز شده اند!؟

اشک تمساح بر گوری که میتی در آن نیست! / مخالفان پروژه بین‌الحرمین تا امروز کجا بودند؟

به گزارش مجله سپیده سحر ویژه امام عصر عج از شیراز، تشکل آرمان دانشگاه شیراز، نشستی با عنوان “زندگی در هوای تخریب” را با حضور محمدرضا رضازاده، عضو هیئت امنای حرم حضرت شاهچراغ برگزار کرد که در این نشست، مباحثی پیرامون بافت تاریخی شیراز و طرح تفصیلی حرم شاهچراغ مطرح شد.

رضازاده ضمن انتقاد از عنوان همایش گفت: هوای تخریب یک جور پیش قضاوت را همراه خود دارد، چرا که تخریب را به عنوان پیش فرض قطعی و تصویب شده در ذهن خود متصور شده اید این در حالی است که باید یک عنوان کلی و بی‌طرفانه برای این جلسه انتخاب می شد و اگر به نتیجه تخریب می‌رسیدید، بعد این موضوع را مطرح می‌کردید.

وی ادامه داد: انتقاد بعدی من استفاده از عنوان آرامگاه برای حضرت شاهچراغ است، ما برای امامزادگان و امامان معصوم عنوان حرم مطهر را استفاده می‌کنیم و شأن حضرت شاهچراغ به عنوان امین ولایت بالاتر از این است که عنوان آرامگاه را برای حرم ایشان به کار ببریم.

رضازاده پس از پخش کلیپی از وضعیت ساکنان بافت تاریخی و فرسایش یا تخریب صورت گرفته در این منطقه اظهار داشت: بلاتکلیفی ۱۶ ساله در بافت تاریخی باید به سرعت بررسی شود و فکر نمی‌کنم کسی مخالف تعیین تکلیف در این منطقه باشد، هر ارگانی اعم از میراث فرهنگی، شهرداری، شورای شهر آستان حرم مطهر احمدی و هر مجموعه دیگری، کوتاهی کرده باید تعیین تکلیف شود و شرایط موجود برای زندگی ساکنان حرم را تسهیل شود.

احیای بافت تاریخی برای زندگی مجاوران

عضو هیات امنای حرم شاهچراغ بر ایجاد طرحی جامع تاکید کرد و افزود: برای تعیین تکلیف بافت تاریخی، تعریف یک طرح جامع نیاز است که باید سه شاخص اصلی را داشته باشد: اول احیای زندگی مجاورین بافت، که در مشهد این اتفاق نیفتاد.

وی گفت: ما انتقاداتی به طرح توسعه حرم در مشهد داریم که یکی از آنها این است که محدوده حرم در فضایی جدا از محدوده شهر دیده شده و پس از توسعه فیزیکی حرم به هتل‌سازی و ایجاد فضاهای تجاری روی آورده‌اند. در این شرایط، فضایی برای ساکنان اطراف حرم دیده نشد و افراد بومی به عقب رانده شدند.

رضازاده تصریح کرد: اما در شیراز معتقد به چنین رویه‌ای نیستیم و از جمله شهرهای مذهبی هستیم که مسئولان آستان‌های حرم به احیای بافت برای زندگی مجاوران تاکید دارند.

وی اظهار داشت: در مشهد مسیرهای ترافیکی اطراف حرم را به شاهرگ‌های اصلی شهر متصل کردند و این باعث شده که بخشی از تردد شهری، به حرم منتهی می‌شود. اما بهتر این بود که مسیر به جای دیگری اتصال می‌یافت که کسانی که به سمت حرم می آیند یا زائر باشند یا کسب و کار آنها اطراف حرم باشد.

رضازاده ضمن برشمردن تفاوت تفکر حاکم بر مشهد و شیراز اضافه کرد: ضمن اینکه بر اصلاح مسیر تردد اطراف شاهچراغ تاکید داریم اما اتصال مسیر به شریان‌های اصلی شهر را قبول نداریم.

استاندار اسبق فارس، به دومین شاخص طرح اشاره کرد و افزود: دسترسی آسان و رفاه زائران در اطراف حرم جهت تهیه سوغات، وجود رستوران‌های مناسب و… دومین شاخصی است که برای اجرای طرحی جامع نیازمند است.

احیای هویت فرهنگی-مذهبی با محوریت حرم

وی گفت: سومین شاخص طرح ساماندهی اطراف حرم نیز احیای هویت فرهنگی و مذهبی شیراز با محوریت حرم احمد ابن موسی(ع) است.

عضو هیات امنای شاهچراغ تاکید کرد: باید داشته‌های فرهنگی و مذهبی خود را حفظ کنیم و به این ترتیب می‌توانیم سلامت جامعه شهری را تامین کنیم، پس اگر بخواهیم اصالت فردی شهروندان را حفظ کنیم باید جنبه‌های فرهنگی را تقویت نماییم.

وی خاطرنشان کرد: موضوعی که رهبر انقلاب در سفر خود به ما یادآوری کردند این بود “درست است که شیراز چهره‌های شاخص ادبی دارد اما شما مجاوران حرم احمد ابن موسی هستید و این بستری ارزشمند برای تربیت افراد است”

رضازاده گفت: بر همین اساس، پس از سفر مقام معظم رهبری، شورای عالی معماری و شهرسازی مصوبه‌ای داشت که محدوده‌ای تعیین شد که ابتدا 40 هکتار بود و بعد به 57 هکتار رسید.

تعلل 15 ساله در اجرای طرح تفصیلی!

رضازاده بیان کرد: طرح تفصیلی با هدف احیای هویت فرهنگی تعیین شد اما طی این 15 سال، عده‌ای با کج‌سلیقگی اجازه اجرای طرح را ندادند و تعیین تکلیف و ساماندهی به تعویق افتاد.

وی افزود: شائبه ای که در فضای مجازی ایجاد شده و عنوان تخریب را بولد کرده است، وسعت 360 هکتاری محدوده تاریخی شیراز است ، در حالی که طرح توسعه حرم همان 57 هکتار است و بخش کوچکی از محدوده تاریخی را شامل می‌شود، بنابراین هر کس در فضای مجازی تخریب 360 هکتار را مطرح می کند، دروغ می‌گوید، چرا که محدوده 57 هکتاری معین است و قرار نیست تخریب شود بلکه ساماندهی آن مطرح است.

محدوده طرح 57 هکتاری

میراث تلخ

عضو هیات امنای شاهچراغ با بیان اینکه اتفاقی در گذشته افتاده که به میراثی تلخ تبدیل شده است، گفت: در جنوب محدوده 57 هکتار، مجتمع بین‌الحرمین است که بین حرم شاهچراغ و حرم سید علاالدین حسین قرار دارد.

وی ادامه داد: این پروژه حدود 20 سال قبل اجرا شد و‌ یکی از مخالفان، مرحوم آیت‌الله سید محمدمهدی دستغیب بود و هر مسئولی به شیراز می‌آمد، تولیت آستان مخالفت خود را اظهار می‌کرد.

رضازاده گفت: اما اکنون عده‌ای در فضای مجازی، پروژه بین‌الحرمین را بخشی از طرح توسعه حرم می‌دانند! در حالی که تولیت وقت آستان، مخالفت خود را بارها با این پروژه مطرح کرده بود.

اشک تمساحِ دلسوزان کذایی

وی تصریح کرد: علاوه بر این، عده‌ای که امروز سمت و سوی انتقادشان به حرم است و آن زمان در میراث فرهنگی کشور مسئولیتی داشتند، چرا همان زمان با اجرای پروژه بین‌الحرمین مخالفت نکردند و امروز دلسوز شده اند!؟ کسانی که امروز در فضای مجازی فریاد می کشند چرا آن روز فریادی نداشتند؟

رضازاده با اشاره به نامه هیات امنای شاهچراغ به رئیس جمهور گفت: متن نامه ما را تحریف کردند و گفتند سابقه ندارد مسئولان یک شهر، دسته‌جمعی بر تخریب محدوده تاریخی شهر اتفاق نظر داشته باشند!

وی ادامه داد: کجای نامه مبتنی بر تخریب است؟ ما در این نامه، دعوت کرده ایم که مسئولان کشوری یا منتقدان، به بازدید از بافت بپردازند.

مزایای ایجاد پیاده‌راه در محدوده بین‌الحرمین

ایجاد پیاده‌راه با پیوست فرهنگی-مذهبی

رضازاده خاطرنشان کرد: بر اساس سه شاخص مطرح شده، در دولت قبل، اقای رحیمی استاندار سابق نامه ای به وزیر شهرسازی نوشت.

عضو هیات امنای شاهچراغ افزود: پیشنهاد‌ما این بود‌ که برای ارتباط منطقی بین دو حرم و جهت حفظ شأن حرمین، یک فضای پیاده راه ایجاد شود، همچنین ساختمان‌های ارزشمند در مسیر را ساماندهی و با کاربری فرهنگی-مذهبی تعریف کنیم مثلا موزه‌ قرآنی ایجاد شودکه آن زمان وزیر راه، با این پیشنهاد موافقت کرد و دستور پیگیری سریع داد.

وی اظهار داشت: در نهایت آن چه در کمیسیون ماده پنج به تصویب رسید، با تهمتی که در فضای مجازی مطرح شده تفاوت عمده‌ای دارد چرا که قرار نیست 57 هکتار به حرم الحاق شود و تبدیل به شبستان گردد.

به گزارش فارس، وقتی سخن از بافت ۵۷ هکتاری به میان می‌آید، اینگونه به ذهن‌ها متبادر می‌شود که قرار است میزان ۵۷ هکتار به محدوده حرم اضافه شود، در حالی که چنین چیزی صحت ندارد و عمده محدوده ۵۷ هکتاری بنا بر مصوبه کمیسیون ماده ۵ تابع طرح تفضیلی شهر شیراز است و مالکان از همه حقوق مربوط به ملک خود برخوردار هستند.

بر اساس اعلام اداره‌کل راه و شهرسازی، در کمیسیون ماده ۵ بنا بر حفظ و نگهداری بافت‌ تاریخی و پلاک‌های با ارزش آن است و در مصوبه کمیسیون به صراحت این موضوع اعلام شده است.

پایان پیام/ س

دیدگاهتان را بنویسید