wait لطفا صبر کنید

صفحه اصلی » مجله شماره33 » معرفي كتابهاي مهدوي
بازدید: 3000
0/0 (0)
گفتمان مهدویت (۶)
 
معرفى اجمالى
«گفتمان مهدویت (۶)» مجموعه سخنرانى‏ها، تحلیل‏ها و مقالات تحقیقى راجع به آموزه مهدویت و دفاع از این عقیده اصیل اسلامى شیعى است.
ساختار
کتاب با مقدمه مؤسسه فرهنگى انتظار نور در بیان اهمیت مباحث مهدویت آغاز شده و مطالب در دو بخش مقاله‏ ها و چکیده‏ ها ارائه شده است. متن پیام آیت الله صافى و بیانات آیات عظام صافى گلپایگانى، جوادى آملى و فاضل هرندى در نشست‏هاى مقدماتى ششمین گفتمان مهدویت، آغازگر مطالب است. محور اندیشه مهدویت، عدالت و برپایى حکومت عدل اسلامى است و از این رو، در این مقالات، به تفصیل ابعاد عدالت اجتماعى از نظر شیعه بررسى و رابطه آن با قدرت سیاسى، مشروعیت و اهداف بعث انبیا بیان شده است. یکى از مقالات، با ذکر آیات و روایاتى، ثابت مى‏کند که عدالت مهدوى، تداوم رسالت پیامبران الهى(ع) است و به همین دلیل، مهدویت اندیشه‏ اى جهانى و مورد قبول همه ادیان و ملت‏هاست. در گفتار دیگر، مبانى راهبردى تصمیم‏گیرى در شهر عدل مهدوى بیان شده است.
گزارش محتوا
مدعاى اصلى مقاله «عدالت مهدوى؛ تداوم رسالت انبیا» اثر نجف لکزایى، این است که از آن جا که عدالت در دیدگاه اسلامى، امرى واقعى است نه اعتبارى، عدالت مهدوى تداوم بخش رسالت انبیاى الهى، به ویژه رسالت آن‏ها نسبت به عدالت گسترى است. نویسنده مسئله حسن و قبح عقلى و ذاتى ظلم و عدل را مبناى نظرى خویش قرار داده و بر اساس آن و با توجه به آن چه در سوره حمد آمده، جامعه انسانى را به لحاظ اوضاع و شرایط عینى و از منظر میزان حساسیت به عدالت در سطوح و مراتب مختلف آن، در سه وضع تصویر مى‏کند: ١- جوامعى که بر صراط مستقیم حرکت مى‏کنند؛ این جوامع برخوردار از رهبرى الهى، قانون الهى و اهداف الهى بوده و مبدأ و مقصد حرکت آن‏ها خداست. ٢- جوامعى که بر خلاف مسیر الهى حرکت مى‏کنند؛ کسانى که جنگ و تعارض با انبیا و اولیاى الهى را در کارنامه خود دارند و «مغضوبین» صفتى است که خداوند به این گروه مى‏دهد. ٣- جوامعى که در گمراهى به سر برده و قابل هدایت‏اند اما جهل آن‏ها باعث شده است تا در مسیر عدالت گام برندارند؛ وصف الهى براى این‏ها «ضالین» است. در ادامه سعى شده است تا نزاع عدل و ظلم در موضوعات و متعلقات اصلى عدالت و ظلم مورد بحث قرار بگیرد. دنیا امروز دنیاى رقابت‏هاى سخت، فشرده و بیرحم بین المللى است و آن چه در حال حاضر بر معنا و اهمیت این رقابت‏ها افزوده، شدت، قساوت، نیرنگ و تسرى آن در تمامى حوزه‏هاست و غلامرضا گودرزى در «تبیین مبانى تصمیم‏گیرى استراتژیک در شهر عدل مهدوى»، از دو بعد، به این واقعیت پرداخته است: نخست، آن چه در سطح روابط جهانى تحت لواى رقابت اعتقادى بین دو جریان مهدویت فعال و صهیونیسم وجود دارد. دوم، بررسى موضوع مهم تصمیم‏گیرى استراتژیک در تفکر مهدویت و مبناى آن در شهر عدالت مهدوى در راستاى تعیین مدیریت اسلامى. مراد نویسنده از غرب، مفهوم جغرافیایى آن نبوده، بلکه منظور وى، کلیه باورهاى غیر اسلامى و الهى است. محمد اسماعیل خدادادى در «عدالت مهدوى و رابطه آن با قدرت سیاسى و مشروعیت» به دنبال پاسخ به این پرسش است که رابطه حقیق میان قدرت سیاسى، مشروعیت و عدالت مهدوى چیست؟ وى معتقد است، این پاسخ را بایستى در بررسى سؤالات فرعى که در همین زمینه مطرح مى‏شوند، جستجو کرد؛ سؤالاتى همچون: مفهوم واقعى سه مؤلفه قدرت سیاسى، مشروعیت و عدالت مهدوى چیست؟ قدرت سیاسى از چه ارکانى برخوردار است؟ نتایج مشروع‏سازى قدرت سیاسى کدام است؟ و سرانجام این عدالت مهدوى چگونه محقق مى‏شود؟ از آن جا که فرضیه نویسنده، انحصار مشروعیت قدرت سیاسى در تحقق عدالت است و از طرفى، معتقد است که محور حکومت حضرت مهدى(عج) بر پایه تحقق همین امر است، مشروعیت آن نظام الهى را نیز تضمین شده مى‏داند و بر این باور است که در صورت اثبات این فرضیه، به مسئله قوام و ماندگارى قدرت سیاسى در نظام‏هاى سیاسى، پاسخ داده خواهد شد. در بررسى این موضوع، از روش ترکیبى توصیفى، تطبیقى و استنتاج نظرى و در جمع‏آورى داده‏ها، از روش کتاب‏خانه‏اى استفاده شده است. «پایان تاریخ، واپسین انسان و عدالت ولایى مهدوى» محمد مددپور، اشاره‏اى است به پاسخ‏هاى گوناگونى که ادیان و فلسفه‏هاى مختلف به این پرسش داشته‏ اند که آینده بشر و فرجام او به کجا مى‏رود؟ در این راستا فرجام‏ نگرى در ادیان هندو، یونانى، یهودیت، مسیحیت و آینده‏ نگرى در اندیشه مدرن مورد بررسى قرار گرفته است.
وضعیت کتاب
فهرست مطالب در ابتدا و نمایه آیات، روایات و اعلام در انتهاى کتاب آمده است. پاورقى‏ها بیشتر به ذکر منابع پرداخته است. در انتهاى هر مقاله، منابع مورد استفاده نویسنده، ذکر شده است.

 



نظرات:

نام:
پست الکترونیکی:
متن یادداشت :
کد امنیتی :