wait لطفا صبر کنید

صفحه اصلی » مجله شماره33 » معرفي كتابهاي مهدوي
بازدید: 2649
0/0 (0)
گفتمان مهدویت سخنرانى‏هاى گفتمان سوم
 
معرفى اجمالى
«گفتمان مهدویت سخنرانى‏هاى گفتمان سوم» متن مجموعه سخنرانى‏ها در سومین گفتمان مهدویت است که توسط آیات عظام و حجج اسلام مرتضى عسکرى، مصباح یزدى، محمد مهدى آصفى، محمد صادق حائرى شیرازى، على ربانى گلپایگانى، محسن قرائتى، حسین مهدویان، رمضان على بذر افشان و رضا عسکرى و آقایان دکتر محمدرضا شرفى، على‏اصغر احمدى و مسعود کوثرى در سال ١٣٨٠ش ایراد شده و توسط مؤسسه فرهنگى انتظار نور، به زبان فارسى، به چاپ رسیده است.
ساختار
کتاب با مقدمه مؤسسه فرهنگى انتظار نور در بیان انگیزه تدوین، آغاز شده و مطالب دربردارنده دوازده سخنرانى مى‏باشد. این گفتمان بر آن بوده تا با استفاده از متفکران و دانشمندان حوزه و دانشگاه، به تبیین ابعاد گوناگون مسئله مهدویت بپردازد و شبهات و پرسش‏هاى موجود در این زمینه را به صورت منطقى و استدلالى پاسخ دهد. در نخستین بخش، پیام آیت‏الله صافى گلپایگانى به گفتمان، آمده که در آن ویژگى‏هاى جامعه منتظر به تصویر کشیده شده است. در پایان کتاب، خلاصه‏اى از سخنرانى‏هاى گفتمان اول و دوم آمده است.
گزارش محتوا
در سخنرانى اول و دوم، مهدویت از نگاه مذاهب اسلامى و آثار و فواید وجودى امام عصر(عج) در زمان غیبت مورد بررسى قرار گرفته است. در این بخش، بعد از توضیح موعودگرایى در ادیان و بیان ارزش احادیث شیعیان نگاهى به روایات اهل سنت پیرامون احادیث مربوط به حضرت مهدى(عج) شده و غیبت صغرا و کبرى، سرداب غیبت، چگونگى حکومت امام مهدى(عج)، برکات توسل و شناخت امام(ع) تشریح و تبیین شده است. سوم، به دنبال بررسى مفهوم مهدى نوعى و اثبات دیدگاه تشیع در مورد حضرت مهدى(عج)، چهار دسته از روایات که فقط منطبق با نظریه شیعه اثناعشرى بوده را ذکر کرده و توضیح داده است: ١- حدیث معروف ثقلین که از نظر سندى معتبر بوده و محدثین عامه نیز آن را نقل کرده‏اند. در مورد این حدیث به سه مطلب اشاره شده است: - اینکه رسول‏اکرم(ص) بعد از خود دو دلیل و راهنما باقى گذاشته است. - این دو از هم جدا نخواهند شد. - ما دستور داریم به آن دو تمسک کنیم. این حدیث به جز امامان شیعه، بر هیچ مورد دیگرى قابل انطباق نیست و هیچ یک از مذاهب ادعا نکرده‏اند که از وفات رسول(ص) تا قیامت، همیشه امامى از اهل بیت(ع) در روى زمین بوده است. ٢- روایت «من مات و لم یعرف امام زمانه...»: این حدیث متضمن چند نکته است: - زمین با غیر امام اصلاح نمى‏شود. - در هر زمانى باید انسان امام خود را بشناسد. - هرکس بمیرد و بر ذمه او بیعتى از امام زمان خودش نباشد، مرگ او، مرگ جاهلیت است. ٣- حدیث «ان الارض لا تخلو من الحجه» که عامه آن را نقل نکرده، ولى از نظر شیعه قطعى است. ۴- روایات ائمه اثناعشرى که ظاهر آن این است که امامان باید امامان حق باشند نه جور؛ چون مرتبط با عزت اسلام است. چهارم، رابطه حجت ظاهرى با حجت باطنى را بیان و روایت «...یملا به الارض قسطا و عدلا...» تفسیر مى‏کند. ادله عقلى اثبات امام زمان(عج) در پنجم مورد بررسى قرار گرفته و ضمن اشاره به چند نکته؛ از جمله این که: - مسئله امامت از دیدگاه شیعه، از مسائل کلامى بوده و تحت عنوان «وجوب على الله» مطرح مى‏شود. - امامت نیز مانند نبوت به خاصه و عامه تقسیم مى‏شود. - امامت یک مسئله عقلى و نقلى است؛ یعنى براى اثبات آن هم مى‏توان از ابزار عقلى استفاده کرد و هم از ابزار نقلى و... ضرورت وجود امام و صفات او اثبات شده و در پایان به بررسى مذاهب اسلامى موجود پرداخته است. در ششم، به بررسى نقش و وظیفه نهادهاى دینى در ترویج نظام تربیتى «انتظار محور» در چند قسمت پرداخته است: - بیان وظایف مردم: ترویج نام حضرت، وقف و دعا براى ایشان و... - وظایف عقیدتى سیاسى نیروهاى مسلح: اعطاى سردوشى‏ها در نیمه شعبان، بردن نام آن حضرت در مراسم صبحگاهى، القاء این مطلب که آنان سربازان امام زمان(عج) هستند و... - وظایف مساجد و تکایا، صدا و سیما، واعظان و مداحان، حوزه، سازمان و دفتر تبلیغات و... بررسى شبهات مهدویت، آثار تربیتى و روان شناختى انتظار، شیوه‏هاى ایجاد انس در کودکان، نوجوانان و جوانان با امام زمان(عج)، انتظار و مهدویت از دیدگاه جامعه‏ شناختى و بررسى فعالیت‏هاى اینترنتى درباره موعودگرایى و مهدویت از عناوین دیگر سخنرانى‏هاست.
وضعیت کتاب
نمایه اجمالى موضوعات در ابتدا و نمایه آیات، روایات، دعا و زیارات، اعلام، ادیان، مذاهب، فرق و مکاتب، اصطلاحات، منابع و نمایه تفصیلى موضوعات در انتهاى کتاب آمده است. پاورقى‏ها به ذکر منابع و ترجمه آیات و روایات پرداخته است.

ناشر: قم بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)
۱۳۸۵‑

مشخصات ظاهری : ۲۹۶ ص 

 



نظرات:

نام:
پست الکترونیکی:
متن یادداشت :
کد امنیتی :