wait لطفا صبر کنید

صفحه اصلی » مجله شماره 6 » مقالات
بازدید: 2448
0/0 (0)
نقش زنان در حکومت امام زمان(ع)
 

نویسنده: علی محمدی

نقش زنان در حکومت امام زمان4

زن گوهری است که خداوند متعال جهان را بدان آراسته، جمال و جلال خویش را در آینه وجود او ظاهر گردانید، در قرآن کریم در کنار انبیاء،که سکان داران هدایت الهی هستند، سخن از بانوانی است که پیامبران الهی ،زندگی خویش را وامدار از خود گذشتیگهای آنها هستند، از آن جمله آسیه همسر فرعون، مریم مادر عیسی7 ،که جان و آبروی خویش را بر سر حفظ و صیانت از انبیاء و هدایت گذاشتند، و هاجر که صبر او یاریگر بت شکن تاریخ شده و سعی او نماد حج ابراهیمی.

اما دستهای جهل و نادانی نمکدان بشکستند و سپس این گورستانها بودند که گنجینه‌ی گوهرهای عالم وجود گشتند با تابش آفتاب عالم تاب اسلام جایگاه زن روشن گشت ودر وجود دخت رسول اکرم6 تجلی نمود و با به بار نشستن درخت طیبه‌ی دین، گلهایی چون نسیبه، فضه، ام ایمن و ... تاریخ زن را به فداکاریهای خود آراستند. در این نوشته مختصر نگاهی اجمالی به نقش آفرینی زن در حکومت جهانی موعود مسعود، سر عالم وجود بقیة الله الاعظم 4می‌اندازیم. نقش زن ،قبل و بعد از تولد حضرت، تا پایان غیبت صغری، 2- نقش زن در طول غیبت کبری3- نقش زن در زمان ظهور نجات دلها

امید که این نگاه، سبزینه انتظار را شاداب تر کند و نسیم حضور، مشاممان را نوازش دهد.

خوف فرعونیان عباسی از ظهور موسایی طاغوت شکن، دو وظیفه را بردوش امام عسکری7 و دست اندکاران امر ولادت نهاد: نخست پنهان داشتن جریان ولادت از چشم نامحرمان محرم ستیز، ودیگری اثبات آن برای رهپویان وادی ولایت و بوستان امامت.

واینک با توجه به حجیت شهادت زنان در باب حمل ، نوبت بانوانی می‌رسد که همچون مادر موسی7 گام به پیش نهند و نوزادی از ولایت نور را به آغوش گیرند و سرآن در سینه نگه دارند و جز برای تشنگان هدایت نگشوده بلکه شک وتردید را از دل آنها بزداید.

حکیمه خاتون دخت امام نهم7 گام نخست را برمی دارد و دست پرورده و خدمت گذار خویش را به تزویج پسر برادر در آورده ،خود لباس خدمت او را به تن می‌کند و کنیزش را سرور خود می‌خواند.

در شب موعود آنگاه که به دستورامام حسن عسکری7 به خانه آن حضرت وارد می‌شود نرجس3 برای خوش آمدگویی پیش می‌آید و می‌گوید: « خانم و مولای من اجازه دهید کفش شما را بیرون آورم» حکیمه مانع می‌شود و ابراز می‌دارد (بل انت سیدتی ومولاتی و ...) بلکه تو خانم و مولای من هستی به خدا قسم چنین اجازه‌ای به تو نمی‌دهم و تو را به خدمت نمی‌خوانم این منم که از این پس خدمت گذاری تو را بر چشم می‌نهم. حضرت عسکری7 با شنیدن این جملات، روبه عمه عالمه اش می‌فرماید:

« خداوند نیکی را جزای تو قرار دهد» وآنگونه که برادر بزرگوارش امام علی النقی7 در جریان اذن بر این تزویج مبارک فرموده بود: « خداوند متعال دوست می‌دارد که تو را در این اجر شریک گرداند و از این خیر برای تو بهره‌ای قرار دهد» آری در شب میلاد عدل گستر، تنها او به یاری فراخوانده می‌شود هرچند آنگونه که خود می‌گوید بعد از فاصله کوتاهی که او و نرگس از خود بی خود گشتند کودکی پاک و پاکیزه را در حال سجده یافتند. و چه بسا فراخواندن عمه در این شب تنها به جهت بردوش کشیدن رسالتی زینب گونه باشد که همان اثبات امر ولادت برای حقیقت جویان باشد. این مطلب را می‌توان از گفته‌های متین و مستدل او در پاسخ در راه مانده‌ها در نقلهای متعدد یافت.

از دیگر بانوانی که در این زمینه نقش داشتند مادر بزرگوار حضرت حجت 8 است او شخصی متواضع و اهل کمالات است و حکیمه در آن شب سخن از نماز شب خواندن نرجس به میان می‌آورد.

در عظمت آن بانو همین بس که کودک موعود را به امر امام حسن7 پس ازگفتن شهادتین و سلام بر اجداد طاهرینش در همان ابتدای تولد به نزد نرجس می‌برند تا سلام دهد.

در زمانی که این کودک دردانه مخفی می‌شود مادر، از فراق گریه می‌کند امام عسکری7 او را به سکوت دعوت نموده و می‌فرماید: « شیرخوردن از غیرتو براو حرام است و به زودی به تو بازگردانده می‌شود آنگونه که موسی به مادرش بازگشت.

طبق نقلی حضرت عسکری7 نرجس را از راز خویش آگاه کرده واز رخدادهای آینده‌ی خاندانش پرده برداشته که آن حضرت از شوی خود میخواهد دعا کند مرگش قبل از وی باشد و چنین شد. برروی قبر مبارکش لوحی است با جمله (‌هذا قبر ام محمد)

غیبت صغری نیز زنانی را سراغ دارد که حفظ جان حضرت یا پیغام رسانی به شیعیان آن حضرت را به عهده داشتنه اند و در این راه خطر را به جان خریده‌اند.

از جمله، جده ،مادر بزرگوار امام عسکری7 که نقش رابط بین حضرت و شیعیانش را قبل از جا افتادن نیابت چهار سفیر به عهده داشته است. حکیمه در جواب شخصی که رجوع به یک زن را عجیب می‌داند می‌فرماید:

او همچون زینب کبری است آنگونه که برای حفظ جان حضرت سجاد7 سخنان حضرت اباعبدالله الحسین7 به وی منسوب می‌شد. وصیت سید الشهداء7 نیز به ظاهر به حضرت زینب صورت گرفت.

صیقل کنیزی است متعلق به امام عسکری7 که دستگاه عباسی در جریان جستجوی کودک موعود، او را زندانی نمود و او برای رد گم کردن، ادعای حمل کرد و در زندان ماند تا در وضعیت آشفته‌ای فرار کرد.

نواب اربعه نیز در جریان ایفای نقش خود، زنان را به یاری طلبیده اند. از کسانی که نام آنها در نقلها آمده ام کلثوم دختر نایب دوم است که در جهت اثبات نیابت و ابلاغ سخنان نواب از هیچ تلاشی فروگذار ننموده است.

غیبت کبری، بانوان فراوانی به خوددیده که هر یک به نوبه‌ی خود گامی درجهت تحقق بخشیدن آرمانهای مهدی صاحب الزمان4 برداشته اند که تنها گوشه‌ای از آن در تاریخ یا سینه‌ی گذشتگان به یادگار مانده است. تربیت فرزندانی همچون سید رضی، سید مرتضی، شیخ مفید، شیخ طوسی، شیخ انصاری، و امام خمینی که هر یک علم نیابت عامه را بردوش کشیدند و سپاه مهدی4 را بی علمدار نگذاشتند.

چگونه نادیده بگیریم نقش بانوانی که با ایجاد محیطی باصفا و امن، همسران خویش را برای نوشتن معارف اهل بیت: یاری دادند و با صبر و قناعت، عرصه را برای تلاش آنها مهیا نمودند و حتی برای بهره برداری بیشتر از فرصتها با دست خود لقمه می‌گرفتند تا رضایت صاحب امر4 را کسب و در هدایت دوستداران او بیشتر نقش داشته باشند.

انقلاب اسلامی ایران پر است از فداکاریها،تحمل رنجها، و رشادتهای زنانی از تبار زینب8 .آنها که در پانزدهم خرداد در قم قدم پیش گذاشتند و با شهادت خود مردان بسیاری را وادار به عکس العمل نمودند و آنها که خود فرزندانشان را به یاری دین فرستادند و لحظه‌ای در این امر درنگ ننمودند در این راه حتی از اهداء چند تخم مرغ گرفته تا حلقه ازدواج دریغ نکردند.

آری گرچه در دنیای امروز، زن به کنیزی شیاطین رفته است اما زنانی یافت می‌شوند که مصداق روایت ذیل اند:

امیرالمومنین7: « خالطوا الناس بالسنتکم و ابدانکم و زایلوهم بقلوبکم و اعمالکم»

آری انیها گرچه با دیگران هم زبان اند و به ظاهر درجمعشان، اما قلبهایشان از آنها خالی و اعمالشان از اعمال آنها جداست.

زمان ظهور حضرت 4نیز بی نیاز از حضور زنان نیست . جابربن یزید جعفی از جمله علائم ظهور را از امام محمد باقر7 چنین نقل می کند: به خدا سوگند سیصد و سیزده نفر می آیند که در بین آنها پنجاه زن وجود دارد. آنها بدون وعده قبلی در مکه گرد هم می‌آیند و این همان آیه شریفه است که می‌فرماید: هر کجا که باشید خداوند همه شما را گرد خواهد آورد و همانا که خداوند بر هر کاری تواناست.» این پنجاه زن خواه از آن سیصد و سیزده نفر به حساب آیند وخواه همراه آنها، به هر جهت فضیلتی برای آنها شمرده شده است.

همچنین به نقل روایتی در فرود حضرت عیسی7 هشتصد مرد و چهار صد زن او را همراهی می‌کنند که از بهترین‌های روی زمین‌اند.

مشتاقان ظهور در دعای عهد از خداوند درخواست می‌کنند که اگر مرگ بین آنها و امامشان4 حائل شد، کفن پوشیده و شمشیر از نیام کشیده از قبر بر آیند و به ندای امام خویش لبیک گویند. این بازگشت قبل از قیامت که رجعت نام گرفته است نیز بدون زنان فداکار نخواهد بود. چنانکه امام صادق7 فرمود: « همراه قائم4 سیزده زن خواهد بود که به مداوای مجروحان پرداخته و سرپرستی بیماران را به عهده خواهند گرفت» و سپس نام عده‌ای از زنان صدر اسلام را ذکر فرمود.

منابع

1. کمال الدین ص 99.

2. 3 و 4 و 5 همان.

3. کمال الدین ص 102.

4. کمال الدین ص 104.

5. الغبیه شیخ طوسی ص 230.

6. 10- زنان در حکومت امام زمان ص 15.

7. 11 الغیبه طوسی ص294.

8. غیبت نعمانی ص306.

9. تفسیر عیاشی ذیل آیه اینجا تکونوایایت کلم الله ص 65ج 1.

10. زنان درحکومت امام زمان7 ص 20.

11. مفاتیح الجنان دعای عهد.

12. زنان در حکومت ص 23.

 



نظرات:

نام:
پست الکترونیکی:
متن یادداشت :
کد امنیتی :