wait لطفا صبر کنید

صفحه اصلی » مجله شماره 38 » پايان نامه ها
بازدید: 2633
0/0 (1)
عنوان: نقش نهاد های آموزشی در تربیت نسل منتظر
 
عنوان: نقش نهاد های آموزشی در تربیت نسل منتظر
پدید آورنده: اصغر کریم زاده
دانشگاه: حوزه علمیه قم
سال: 1392
استاد راهنما: حجت الاسلام خدامراد سلیمانیان
استاد مشاور: حجت الاسلام مجتبی گودرزی
کلید واژه: نهادهای آموزشی، منتظر، تعلیم و تربیت، خانواده، مدرسه، رسانه، تربیت، انتظار،
چکیده
این رساله تلاش نموده است تا با تبیین نقش مهم و اثر گذار نهادهای آموزشی در کشور، شرایط، میزان اثرگزاری و راه کارهای تربیت نسل منتظر را بررسی نمایید. از مهمترین یافته ها و نوآوری های این تحقیق می توان به تبیین کاربردی وظایف نهادهای آموزشی، از جمله سه نهاد شاخص و مهم. خانواده، مدرسه و رسانه، در ایجاد انگیزش، بازنگری اهداف، محتوا و روش های آموزشی در حوزه معارف مهدویت اشاره کرد. محک وضع موجود نهادهای آموزشی در عمل کردن به توصیه های دین مبین اسلام پیرامون اهمیت تربیت دینی در عصر غیبت امام عصر (عج) از نوآوری های این تحقیق محسوب می شود. از این رو در فصل اول، کلیات لازم درباره دو مفهوم پایه ای مورد بحث، یعنی (تربیت) و (انتظار) نظیر: ضرورت و گستره آن ها و نیز ساحت ها و اهداف، مورد بررسی قرار گرفته و همچنین به مفهوم، جایگاه و انواع نهاد های آموزشی نیز اشاره شده است.
در فصل دوم تلاش شد تا در مقوله «وظایف نهادهای آموزشی در مسیر تربیت نسل منتظر» با رویکردی متفاوت از آنچه تاکنون بحث شده است، نگاهی واقع بینانه به وضع موجود داشته و ضمن بیان آسیب های موجود، راه کارهای پیشنهادی تشریح شود.
گفتار دوم با تقسیم بندی نهادهای آموزشی موجود در کشور به نهادهای اولیه و ثانویه آغاز می‏شود و در ابتدا با تاکید بر اهمیت نقش نهاد خانواده، جایگاه این نهاد در فرآیند تربیت مهدوی باز خوانی شده و سپس عوامل موثر در تربیت فرزندان مهدی باور در خانواده مورد بررسی قرار گرفته است.
در گفتار بعد، نقش نهادهای ثانویه، همانند (مدرسه، دانشگاه و حوزه) در مسیر تربیت مهدوی بازگو و راه کارهای پیشنهادی ارائه شده است.
نهاد های تبلیغی، ترویجی، موضوع مهم بعدی در این فصل است که به خاطر وسعت و پراکندگی آن ها، به دو بخش رسمی و غیر رسمی تقسیم شده اند و در آن رسانه ها به عنوان ابزار قدرتمند انتقال مفاهیم، مورد بررسی ساختاری محتوایی در حوزه نشر معارف مهدویت قرار گرفته اند.
 



نظرات:

نام:
پست الکترونیکی:
متن یادداشت :
کد امنیتی :