wait لطفا صبر کنید

صفحه اصلی » مجله شماره 38 » پايان نامه ها
بازدید: 2391
0/0 (0)
عنوان :نقد و بررسی روایات نافی قیام
 
عنوان :نقد و بررسی روایات نافی قیام
پدید آورنده: محمد رضا فؤادیان
دانشگاه: حوزه علمیه قم
سال: 1386
استاد راهنما: حجت الاسلام آقای مسعود پور سید آقایی
استاد مشاور: حجت الاسلام آقای عز الدین رضانژاد
کلید واژه: قیام، انقلاب جهانی، قیام سفیانی، تقیه، روایات جهاد
چکیده
در مجامع روایی شیعه، احادیثی وجود دارد که هر قیامی قبل از انقلاب جهانی حضرت مهدی (ع) را باطل و محکوم به شکست دانسته و رهبر آن را طاغوت و منحرف معرفی می کند و از پیروان ائمه (ع) خواسته شده که از همراهی آن بر حذر بوده و در خانه های خود نشسته تا نشانه های ظهور مانند خروج سفیانی و ... نمایان شود.
برخی با توجه به ظاهر این روایات و بدون بررسی سند و تحلیل آن معتقدند که در عصر غیبت نباید قیام بر علیه ظلم و طاغوت نمود و باید درون خانه منتظر نشست تا هنگامی که خداوند متعال ظهور را محقق بدارد.
این نوشتار پاسخی به این نظریه است و با بررسی سندی و دلالی محتواهای این روایات نتایج ذیل حاصل می شود:
1- برخی از این روایات ناظر به قیام های است که رهبر آن به جای آن که به معصوم دعوت کنند به خودشان دعوت می‏کنند. به عبارت روشن تر رهبران آن ها به جای دعوت به حاکمیت اهل بیت (ع) خود را مطرح کرده و به انانیت و نفسانیت خود دعوت می کنند.
2- برخی دیگر از این احادیث ناظر به قیام کسانی است که خود را همان مهدی موعود معرفی می کردند. مانند قیام مهدی عباسی، در این گونه روایات شیعیان را از بیعت با این گونه قیام ها بر حذر داشته و می فرمومدند: هر گاه نشانه هایی همچون قیام سفیانی واقع شد، اهل انقلاب باشید.
3- قبل از هر گونه قیام و نهضتی باید شرایط و مقدمات قیام فراهم باشد، برخی از قیام هایی که در عصر ائمه (ع) به وقوع می پیوست فاقد این شرایط بودند، لذا ائمه (ع) از همراهی آنان، همگان را نهی می فرمودند. مثلا در قیام ابومسلم خراسانی افرادی مانند سدیر صیرفی و عبدالسلام بن نعیم عجله کردند و از امام صادق (ع) خواستند او نیز قیام فرماید اما امام (ع) پیشنهاد آنان را رد کرده و از آنان خواست با این گونه قیام ها همراهی نکنند.
4- بعضی از این روایات به خاطر تقیه و برخی دیگر مجعول است و بیان و عمل به این گونه روایات بدون در نظر گرفتن این جهات صحیح نیست.
5- این روایات با روح و حقیقت اسلام، سیره های عملی ائمه (ع)، آیات و روایات جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و یا حقیقت انتظار که آمادگی و زمینه سازی در گستره جهانی برای ظهور امام مهدی (ع) است، در تعارض است.
6- در خاتمه اشاره ای به پیامدهای این نظریه و بازتاب آن شده است. برداشت های انحرافی، کج فهمی ها و غرض ورزی هایی که در طول تاریخ سبب و منشأ برخی از گمراهی ها و فسادها شده است در مورد این روایات نیز به چشم می خورد که نمایی جزئی از آن ارائه می شود.
 



نظرات:

نام:
پست الکترونیکی:
متن یادداشت :
کد امنیتی :