wait لطفا صبر کنید

صفحه اصلی » مجله شماره33 » پايان نامه ها
بازدید: 2846
0/0 (0)
عنوان: عقل در عصر ظهور تکامل و دستاورد
 
پژوهشگر: روح اله دِریکوَندی
دانشگاه: حوزه علمیه قم
سال : 1393
مقطع: سطح3

استاد راهنما :حجّت الاسلام دکتر جواد جعفری
استاد مشاور:حجّت الاسلام دکتر بهروز محمدی منفرد

کلیدواژه: عقل، تکامل عقول،جمع عقول، اقسام عقل، مهدویت،عصرظهور، امام مهدی
چکیده
عقل در لغت به معنای حبس و منع است. در اصطلاح متکلمان معتزله و اشاعره، از مقولة علم و نزد متکلمان شیعه مشهورات و غریزه است.فلاسفه عقل را جوهر مستقل بالذات و بالفعل و قوّه‌ای از قوای نفس می‌داند. عقل در قرآن، به معنای فهم، درک و معرفت است و از منظر احادیث گاه در مبدأ ادراکات و گاه در نتیجة ادراکات استعمال شده است. منظور از تکامل عقول، حرکت از نقص به سوی کمال است و در آن تعالی و نظر به کمال حقیقی نهفته است. فرق تکامل با پیشرفت همین است که در آن تعالی و نظر به کمال حقیقی وجود ندارد. کمال مرتبه‌ای بعد از تمامیّت اجزاء است لذا معنای آن با تمام متفاوت است، در اقسام عقل،مشهور عقل نظری و عملی را مبدأ ادراک می‌دانند که تفاوتشان در متعلّق درک است، اما بعضی عقل نظری را مبدأ ادراک و عقل عملی را مبدأ فعل دانسته‌اند. عقل معاش (ابزاری) نیز نیروی تدبیر و ساماندهی زندگی دنیوی است ولی عقل معاد نیروی تدبیر سعادت اخروی است. ویژگی‌های عقل نیازمند بودن به وحی، هم سطح بودن با نقل در درون دین و عدم تعارض حقیقی با نقل است. ویژگی‌های عقلانی عصر ظهور، توحید، عدالت، اخلاق و کمالبیان گردیده است. در بخش دومبه جایگاه رفیع عقل و این که شکوفایی آن رسالت همة انبیاء و اولیاء است،اشاره شده و این که مردم در اثر تجربه و بلوغ تاریخی از آمادگی لازم برخوردار می‌شوند و امام (علیه‌السّلام) رسالت خویش را با تکامل عقول آغاز می‌کند.ابزار جمع و تکمیل عقول، دستان پر توان ولایت معرفی شده و مفهوم جمع شدن عقول ناظر به جمع شدن عقل فرد فرد افراد دانسته شده و رسیدن به اتّحاد و اجماع نتیجة آن قلم داد شده است. کیفیّت جمع عقول نیزبا تبلیغ و تربیت تدریجی امام است و تأثیر عنایت امام عادی و طبیعی دانسته شده نه از طریق اعجاز.زمان تکامل بعد از ظهور است. بیان شده که دانش روز نیز دریافته است که انسان از استعداد‌ها و ظرفیت‌های قابل توجّهی برخوردار است که در آینده توان بهره‌مندی از آن‌ها را خواهد یافت.در ادامه به ارتباط دو طرفة عقل و علم اشاره شده و مطرح گردیده که علم سبب رشد عقل می‌شود و عقل نیز زمینة کسب علم را فراهم می‌کند.در بخش پایانی نیز دستاوردهای عقل در عصر ظهور بیان شده درحوزة معرفتی به خودشناسی، خداشناسی و دین‌شناسی و درقسمت اخلاقی به ایمان، عبادت، عدالت و پرهیز از گناه اشاره شده است. در ره‌آورد ابزاری نیز اقتصاد، مدیریّت، سیاست، امنیّتو بهره‌گیری از طبیعت توضیح داده شده است.

 



نظرات:

نام:
پست الکترونیکی:
متن یادداشت :
کد امنیتی :