wait لطفا صبر کنید

صفحه اصلی » مجله شماره 35 » پايان نامه
بازدید: 2403
0/0 (0)
عنوان: حقیقت و فلسفه غیبت از منظر روایات
 
عنوان: حقیقت و فلسفه غیبت از منظر روایات
پدید آورنده: محسن رحیمی جعفری
سال: 1389
دانشگاه: حوزه علمیه قم سطح 3
استاد راهنما: آیت الله نجم‌الدین طبسی
استاد مشاور: حجت الاسلام مجتبی کلباسی
کلید واژه: فلسفه، حکمت، علت، غیبت، عزلت، توقیع، سنت، بیعت
چکیده
از آنجا که اصل غیبت و فلسفه آن مهمترین نقش را در زندگی امام زمان(ع) دارد، و به دلیل اعتقاد شیعیان به امامت آن حضرت ناخودآگاه دو سؤال بسیار مهم ذهن هر شیعه را به خود اختصاص داده است.
سؤال اول: منظور از غیبت چیست؟
سؤال دوم: چه دلیل یا دلایلی باعث غیبت این امام با عظمت- که ثبوت زمین و آسمان به اوست- شده است؟ از این رو برای آرامش قلوب خود و شیعیان به پاسخ این سوالات پرداخته شد، البته این گذر از دو بعد قابل بررسی بود.
یک: تنقیح روایات علل غیبت و دوم: پرداختن به راه‌حل های مناسب؛ با توجه به اینکه پرداختن به هر دو بعد از توان یک رساله خارج بود، بنده به بعد بعد نخست پرداخته‌ام، لذا به بررسی روایاتی پرداخته شد که از دل این پردازش جواب‌های مفیدی به دست آمد که راه‌گشای سوالات مطرح شده می‌باشد.
از این روی این رساله در چهار فصل به این مهم می‌پردازد.
فصل اول بیانگر تبیین و ضرورت موضوع به شرح واژگان برای فهم بهتر می‌پردازد.
فصل دوم به دو دسته از روایات در باب چگونگی غیبت پرداخته می‌شود تا این مهمه را از بین دو گروه از روایات برای شیعیان مشتاق و اهل علم تبیین نماید.
و فصل سوم به تاریخچه‌ای از سیر به‌ وجود آمدن و ضرورت غیبت و رسیدن امام به کودکی می‌پردازد.
فصل چهارم که آخرین فصل است دارای چهار گفتار که در هر گفتار به صورت موضوع‌بندی شده به تعدادی از علل غیبت می‌پردازد بدین صورت که اول روایت را مطرح و بعد بحث سندی و دلالی و در آخر در عنوان نقد و نظر و به نتیجه این روایات پرداخته می‌شود، سعی شده شبهات و سؤالات مطرح در هر قسمت در ذیل آن آورده و پاسخ داده شود. لازم به ذکر است مواردی در پیش روی داریم که به طور کامل پرداخته نشده است و علت آن محدود بودن دایره رساله و زمان آن می‌باشد.
در این پایان‌نامه در روایات بیشترین استفاده از منابع اولیه مهدویت همچون، کافی، کمال‌الدین و تمام النعمه، الغیبه نعمانی، الغیبه طوسی شده است و در پاره‌ای از موارد به منابع دیگر جهت تکمیل مباحث رجوع شده است.
 



نظرات:

نام:
پست الکترونیکی:
متن یادداشت :
کد امنیتی :