wait لطفا صبر کنید

صفحه اصلی » مجله شماره 39 » پایان نامه
بازدید: 737
0/0 (0)
عنوان: انسان کامل عرفانی و رابطه آن با مهدویت
 
عنوان: انسان کامل عرفانی و رابطه آن با مهدویت
پدید آورنده: علی ایزدی
سال:1392
دانشگاه: حوزه علمیه قم
استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر احمد عابدی
استاد مشاور: حجت الاسلام دکتر محمد مهدی گرجیان
کلید واژه: واژگان کلیدی: انسان کامل، اسم اعظم، خلیفة الله، تجلی حق، مهدویت و امام مهدی علیه السلام.

چکیده
در این رساله برآنیم تا ارتباط بین انسان کامل عرفانی و مهدویت را بیان نماییم. انسان کامل تجلیگاه حق، غایت وجود، سبب استمرار هستی، واسطه رحمت حق و عامل ظهور سر الهی می باشد.
انسان کامل در عرفان از جایگاه بلندی برخوردار است و از نظر عارفانی مانند ابن عربی، قونوی، مولوی، ابن فناری، قیصری، جامی، سید حیدر آملی و ... برپایی عالم به وجود او انجام می گیرد. وی دارای ولایت شمسیه و قمریه و به عبارت دیگر مهدویت شخصی و نوعی است.
مبحث انسان کامل دارای چند مبنای هستی شناسی است که عبارتند از: انسان کامل، مظهر تام صفات خدا، وجود شناسی و جایگاه انسان کامل در نظام هستی، ضرورت وجود انسان کامل و اعتقاد به وجود امام مهدی علیه السلام و ارتباط با انسان کامل به عنوان مصداق آن.
انسان کامل در آیین های دیگر هم وجود دارد. در آیین زرتشتی او دارای عدالت و پارسایی و فرمانروای مدینه فاضله و همان سوشیانت است. در آیین بودایی کسی که به نیروانا برسد انسان کامل می باشد و در آیین یوگا انسان زنده آزاد دارای تهذیب اخلاق و دوری از روابط جنسی است. انسان آزاده در آیین کنفوسیوس انسانی قدیس است که با تفضل آن را بدست می آورد. هم چنین انسان کامل در نزد بزرگانی مانند افلاطون انسان حاکم و حکیم و ارسطو انسان فرزانه و بزرگوار نام دارد.
فارابی به عنوان یک فیلسوف مسلمان انسان کامل را رئیس مدینه فاضله می داند که باید هنر درونی مدیریت واراده قوی داشته باشد. انسان کامل در نگاه ابن عربی سبب ظاهر شدن سر الهی، هدف اصلی خلقت، واسطه رحمت و مظهر اسمای حق است. ملا صدرا انسان کامل را خلیفه کبرای الله در عالم ملک و ملکوت است و چون اسم اعظم دارد می تواند بندگی خدا را بکند. از دیدگاه قرآن خداوند ولایت تام خود را به انبیا و اولیا واگذار نموده است و امروز هم قرآن امام مهدی علیه السلام را دارای همین ویژگی ها می داند. در دیدگاه نهج البلاغه انسان کامل ولی الله، خلیفة الله، حجت الله و قطب زمان است که همه در حضرت مهدی علیه السلام جمع اند.
 
 



نظرات:

نام:
پست الکترونیکی:
متن یادداشت :
کد امنیتی :