wait لطفا صبر کنید

صفحه اصلی » مجله شماره 34 » پايان نامه
بازدید: 1856
0/0 (0)
عنوان: ادیان یهودیت و مسیحیت در حکومت جهانی
 
پدید آورنده: حسین الهی نژاد
سال: 1388
دانشگاه: حوزه علمیه قم_سطح 4
استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر هادی صادقی
استاد مشاور: حجت الاسلام حسن معلمی
کلید واژه: یهودیت، مسیحیت، حکومت جهانی، جزیه، امانیسم، سکولاریسم، پلورالیسم،
چکیده
در مطلع بحث، ابتدا بعد از طرح مقدمه و پیش کشیدن فرآیند سیر منجی گرایی در ادیان ابراهیمی، نوشتار در قالب بخش های سه گانه که هر کدام دارای فصول گوناگونی می‌باشد، پی‌گرفته شده است. در بخش اول علاوه بر طرح کلیات موضوع، مبانی و پیش‌نیاز بحث که در پنج بند تدوین شده، دنبال می شود.
• الف- خدا محوری نظام جهانی مهدوی و نفی امانیسم.
• ب- دین مداری حکومت مهدوی و نفی سکولاریسم.
• ج- اسلام محوری نظام جهانی مهدوی و نفی پلورالیسم دینی.
• د- جایگاه اقلیت‌های دینی در اسلام.
• ر- معنای اهل کتاب و مصادیق آن.
• ه- تفاوت اساسی میان مردمان بعد از ظهور و قبل از آن، از لحاظ شناخت و معرفت.
اما در بخش دوم که بحث مورد نظر در قالب«نظام جهانی مهدوی و ادیان» عنوان شده است، مطالب ذیل آن نیز در دو فصل الف: وجود ادیان در نظام جهانی مهدوی. ب: فرا گیری اسلام و نفی ادیان غیر اسلام، مطرح شده است.
در فصل اول با توجه به عنوان آن «وجود ادیان در نظام جهانی مهدوی» دلایل و براهینی که به نوعی اثبات وجود ادیان در نظام جهانی مهدوی می‌کنند آورده شده، یعنی نگارنده در این فصل به دنبال اثبات این است که در دوران حکومت مهدوی دین‌هایی نظیر یهودیت و مسیحیت وجود داشته و در ظل و تحت الحمایه حکومت مهدوی ادامه حیات می‌دهند که دلایل آن به صورت فهرست وار چنین است:
1- آیات و روایات
2- انحرافات عقیدتی موجب کیفر دنیائی نمی شود.
3- هم سانی سیره امام مهدی(عج) با سیره پیامبر اسلام (ص)
4- رعایت حقوق بشر و حقوق اقلیت ها در اسلام
5- آزادی انسان در پذیرش دین
اما فصل دوم که تحت عنوان « فراگیری اسلام و نفی ادیان غیر اسلام» معنون شده است بر خلاف فصل اول به دنبال نفی ادیان غیر اسلام نظیر یهودیت و مسیحیت در سیستم نظام مقدس مهدوی است که برای اثبات آن به دلایل ذیل تمسک جسته شده است:
1- آیات.
2- روایات.
3- رشد یافتگی مردمان در عصر ظهور از لحاظ معرفت و شناخت.
4- رسالت خاص و رفتار ویژه امام زمان(عج) با مخالفان.
5- بر داشته شدن جزیه در دوران ظهور.
بعد از طرح دو دیدگاه فوق پیرامون وجود و عدم وجود ادیان در نظام جهانی مهدوی، بخش سوم رساله پیش کشیده شده و در آن اقوال چهارگانه پیرامون سرنوشت یهودیان و مسیحیان مطرح می شود که اقوال چهار گانه به قرار ذیل است:
1- اسلام آوردن همه اهل کتاب.
2- کشته شدن همه اهل کتاب.
3- جزیه دادن اهل کتاب همراه با تعدیل اعتقادی.
4- جزیه دادن اهل کتاب بدون تعدیل اعتقادی.
رابطه تقسیمی میان اقوال چهار گانه را چنین می توان توجیه کرد.
پیروان اهل کتاب یا با هدایت گری و روشنگری امام زمان(ع) جامه هدایت را بر تن کرده و مسلمان می شوند( قول اول) یا از دین حق سر باز زده و ایمان نمی آورند، بر فرض تحقق فرض دوم، نظام جهانی مهدوی می‌تواند با آن ها دو گونه برخورد نماید یا اینکه آن ها را به قتل برساند(قول دوم) یا اینکه از کشتن‌شان صرف نظر کرده و از آن ها جزیه طلب نماید. در صورت تحقق فرض دوم، باز نظام مهدوی می‌تواند دو گونه رفتار نماید، یا جزیه را همراه با تعدیل اعتقادی از آنها بپذیرد(قول سوم) و یا جزیه را بدون تعدیل اعتقادی از آنها بپذیرد(قول چهارم).
 



نظرات:

نام:
پست الکترونیکی:
متن یادداشت :
کد امنیتی :