wait لطفا صبر کنید

صفحه اصلی » مجله شماره 6 » معرفي پايان نامه
بازدید: 3627
0/0 (0)
روند تاریخی موعودگرایی و مهدویت در اسلام تا آغاز غیبت صغری
 

پژوهشگر: بنیادی نائینی، احمد

دانشگاه: باقرالعلوم(علیه السلام)

دانشکده:

سال: 1384

مقطع: کارشناسی ارشد

استاد راهنما: -

کلیدواژه: موعود/ مهدویت/ آخرالزمان/ منجی/ مهدی(علیه السلام)

چکیده:

آن چه مسلم است اعتقاد به منجی آخر الزمان و کسی که بشریت را از قید همه ظلمها وستمهای موجود رهایی داده و صلح و عدل جاویدان را مسقر می سازئیک اعتقاد بین المللی و مربوط به همه ادیان الهی و همه اقوام بوده و یک خواسته ریشه دار و شوق عمیق و انتظار دیرین و نوید آرام بخش در میان همه مذاهب گوناگون است و اختصاص به دین و مذهب و ملت خاصی ندارد. اسلام نیز به عنوان کامل ترین ادیان و پیامبر بزرگوارش که خاتم همه پیامبران است. از این قاعده مهم مستثنی نبوده و همواره پیروانش را به روزگاری که در آن صلح و امنیت و عدالت جهانگیر شده بشارت می دهد. که این وتقعه قبل از قیامت و در همین دنیا اتفاق خواهد افتاد. پس از رحلت پیامبر اسلام بر اساس آیات و روایات صادره از ناحیه حضرتش امید به ظهور و آمدن مهدی موعود در جامعه مطرح بوده تا جایی که در برخی مقاطع اندیشه مهدویت دست آویز خلفا و حاکمان و برخی مخالفان و قیامگران قرار گرفت و این چیزی جز شرایط بوجود آمده در جامعه و ظلم و ستم دستگاه حاکمه و والیان آنها بر مردم ستم دیده و البته با مساعدت و همکاری برخی محدثان و فقیهان و شاعران چیز دیگری نبود. در موارد معدودی افرادی هم با استفاده از اعتقادات کهن اعراب و حتی نامیدن خود به نام موعودهای اعراب قبل از اسلام سعی در پیش برد اهداف خود داشتند که این امر تاثیر جزیی از خود بر جای گذاشت و آنچه بصورت گفتمان غالب در جامعه آن روز حضور داشت تاثیر کلی روایات پیامبر اسلام و آیات قرآن کریم در رابطه با اندیشه مهدویت بود. به ترتیب ضمن جواب به سوال اصلی پژوهش فرضیه اصلی ما نیز اثبات می گردد.

 



نظرات:

نام:
پست الکترونیکی:
متن یادداشت :
کد امنیتی :