wait لطفا صبر کنید

صفحه اصلی » مجله شماره 23 » مقالات
بازدید: 2634
0/0 (0)
روشنفکران ایران و بهائیان ( ادامه از شماره 20 )
 

 

نگارنده : مالک روشنی – محسن شریعتی
 
سعید حجاریان از دیگر اصلاح طلبان در تعریف جدیدی که از رابطه میان ملت و دولت ارائه می دهد به تحلیل از جامعه بهائی ایران می پردازد و معتقد است بهبود مناسبات میان بهائیان و دولت تنها در یک جامعه سکولار فراهم می شود. [1] و معتقد است که این مناسبات تنها در سایه حقوق بشر و حقوق شهروندی اصلاح می شود. نه در پرتو فقه شیعه.
 
در این ارتباط حسن یوسفی اشکوری از دیگر اصلاح طلبان حتی به انتقاد از فتوای آیت الله منتظری می پردازد "که او نیز در همان چارچوب فقه شیعه بهائیت را اوّلا یک اقلیت مذهبی نمی داند ثانیا به همین دلیل بهائیت را از حقوق اساسی محروم می کند و تنها حقوق شهروندی برای بهائیان قائل است" و ابراز امیدواری می کند که در آینده با وجود علمای جوان تر که زعامت مرجعیت را به عهده می گیرند این معضل جامعه بهائی ایران حل خواهد شد. بنابراین از دیدگاه حسن یوسفی اشکوری از موانع اساسی پذیرش جامعه بهائی ایران به منزله عضوی از جامعه مدنی ایران، فقه شیعه می باشد.[2]
 
احمد قابل، یکی دیگر از اصلاح طلبان نیز ، معتقد است که با تحول در فقه شیعه، با از بین بردن حساسیت های عرف جامعه نسبت به بهائیت، تصحیح نگاه جامعه ایران از وابستگی های خارجی بهائیت، موجبات پذیرش جامعه بهائی ایران به عنوان عضوی از جامعه مدنی ایران فراهم خواهد شد.[3]
 
احمد زیدآبادی از دیگر اصلاح طلبان نیز پیشنهادهایی برای پذیرش عضویت جامعه بهائی در جامعه مدنی ایران ارائه می دهد:
 
1- رفع حساسیت روحانیون بلندپایه شیعه نسبت به هرگونه همدلی یا دفاع از بهائیان.
 
2- پاک کردن نگاه ایرانیان نسبت به وابستگی جامعه بهائی به استعمارگران روس، انگلیس و آمریکا خصوصاً اسرائیل.
 
3- ایجاد عوامل مؤثر در درجه اول در تغییر دیدگاه فقیهان بلند پایه شیعه و درجه دوم نظام جمهوری اسلامی ایران.
 
4- براساس اصول مناسبات ملت- دولت در عصر جدید می توان به تعریف جدیدی از رابطه میان بهائیان و دولت نائل شد که در چارچوب این مناسبات جدید بهائیان به خوبی به حقوق اساسی و حقوق شهروندی خود نائل خواهند شد.[4]
 
اما اهدافی که تشکیلات بهائیت از طریق اصلاح طلبان دنبال می کند عبارتند از:
 
1 - موضوع بهائیت از دستور کار مراجع تقلید و روحانیت خارج شود.
 
2- زمینه پذیرش جامعه بهائی به عنوان عضوی از جامعه مدنی ایران فراهم شود.
 
3- موضوع بهائیت از دستور کار دستگاه های اطلاعاتی- امنیتی خارج شود و به موضوعی کاملاً فرهنگی و اجتماعی تبدیل شود.
 
4- حذف سابقه تاریخی بهائیان که در خدمت استعمارگران بوده است و تبدیل آن به شهروندان عادی.
 
5- امروزه از اهداف مهم تشکیلات بهائیت از طریق اصلاح طلبان در داخل جامعه ایران، ورود به مباحث حقوق بشر و حقوق شهروندی است که در حال حاضر تنها راه ورود جامعه بهائی ایران به جامعه مدنی ایران است و دقیقاً در این راستا است که نقش افرادی همچون شیرین عبادی پررنگ می شود.
 
6- از اهداف مهم دیگر تشکیلات بهائیت این است که لزومی ندارد حتماً مردم ایران در مراحل اولیه در طیف وسیعی بهائی شوند بلکه همین اندازه که بهائیان را در کنار سایر اعضا جامعه ایران بپذیرند کافی است. آیا امروزه این نقش به اصلاح طلبان واگذار شده است؟
 
نکته آخر اینکه آیا امروز اصلاح طلبان لایه های پنهان تشکیلات بهائیت به معنای حمایت کنندگان آنها با بهانه هایی چون حقوق بشر و آزادی مذهبی هستند؟
 
سیدکاظم موسوی، محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبری فارس «توانا»، می گوید : اوج‌گیری فعالیت فرقه‌های نوظهور در دوران اصلاحات بود. و فعالیت عرفان‌های کاذب و فرقه‌های نوظهور در دولت اصلاحات با دعوت وزیر ارشاد وقت از «پائولوکوئیلو» به ایران به اوج خود رسید؛ این رفتار به گسترش فعالیت‌ فرقه‌ها در کشور دامن زد و بستر مناسبی برای نفوذ بیگانگان فراهم آورد.
 
شعار حزب مشارکت هم این است که ایران برای همه ایرانیان، حتی بهاییان! همه را در بر می‌گیرد. در نامه آقای سلامتی، دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، به وزیر محترم کار دولت اصلاحات آمده است که بررسی کنید آیا حقوق بهاییان تضییع شده یا نه؟! [5]
 
نتیجه
 
بهاییان در دوران شاهنشاهی با چراغ سبزی که از طرف دربار دیده بودند به ترویج افکار و اهداف شوم خود پرداخته وحتی در رده های بالای دولتی نفوذ کردند اما با روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی کاملا به حاشیه رفته ودر سراشیبی حذف سیاسی واجتماعی قرار گرفتند . اما با برنامه ریزی و تصور مظلومانه­ای که از خود نشان دادند به دنبال به دست آوردن اعتبار از دست رفته خود بودند، که در این راستا دولت اصلاحات نقش حیاتی و مهمی را برای آنهاایفا کرد چون از طرفی بیش از پیش از آنها حمایت کرد و از طرفی ادبیات روشنفکران این دولت با بهاییان نزدیکتر و همسو گشت
[1] - (سعید حجاریان) ، سیاست های دولت پهلوی در قبال اقلیت بهائی ایران. 2331-1357 ، مهدی نائینی
 
[2] - شریعت اسلامی و حقوق شهروندی. wwwasemandailvnews ، مهدی نائینی
 
[3] - منتظری و بهائیان: مخالف سرسخت و حقوق شهروندی ، wwwBBCPERSIANcom ، مهدی نائینی
 
[4] - روزنامه کیهان، شماره 19170 به تاریخ 10/6/87، صفحه 12 (سیاسی) ، مهدی نائینی
 
[5] - قسمت سوم از مناظره اول روانبخش و تاجزاده در کاشان - تاریخ گذشته-87
 
 

 

 

 

 



نظرات:

نام:
پست الکترونیکی:
متن یادداشت :
کد امنیتی :