wait لطفا صبر کنید

صفحه اصلی » مجله شماره 18 » مقالات
بازدید: 4176
0/0 (0)
دین قبل از ظهور در ادعیه و زیارات مهدوی
 

                   نگارنده: محمد رحمانی

از برخی عبارات این دعا چنین بر می آید که در آخرالزمان به احکام دین عمل نمی شود. "والاحکام المهمله"احکامی که بدون عمل مانده است. مهمل درلغت به معنای«بیهوده وبیکار گذاشته شده» بر خلاف «مستعمل» آمده است. یعنی در آخر الزمان بسیاری از احکام دین بر اثر بی توجهی وغفلت  مردم به آنها عمل نمی شود که در روایات به برخی از آنها اشاره شده است مثل امر به معروف ونهی از منکر.

 

 مقدمه

سرنوشت دین چه خواهد شد ؟مردم در آخر الزمان چگونه دیندار خواهند بود ؟آیا در آخر الزمان دین در زندگی بشر نقشی نخواهد داشت ؟امام زمان علیه السلام چگونه دین را از نابودی نجات می دهد؟آیا حضرت، دین جدیدی می آورد؟و...
اینها سوالاتی است که شاید بارها به ذهن شما رسیده باشد وممکن است دنبال جوابی برای آن باشید.
در مورد دین در زمان ظهور روایات زیادی وجود دارد.که ویژگی ها  و خصوصیات دین درعصر ظهور را بیان می کند و ما می توانیم با مراجعه به آنها بفهمیم دین در عصر ظهور چه خصوصیاتی دارد.وپاسخ سوالاتمان را از لابلای روایات پیدا کنیم .
به عنوان مثال روایتی از امام صادق علیه السلام است به این مضمون که می فرماید:
"روزی خواهد رسید که دین همانند واژگون شدن ظرفی واژگون خواهد       شد."
یا این روایت از همان حضرت :
 "حدود الهی تعطیل می شود وبر اساس هواهای نفسانی وامیال عمل می گردد." 
اما در این نوشتار سعی ما بر این است که بررسی کنیم آیا در ادعیه و زیارات هم در باره دین در آخرالزمان و آنچه در مورد دین اتفاق می افتد مطلبی بیان شده یا نه .هدف ما اولا بررسی ادعیه وزیارات است البته در برخی موارد برای روشن شدن مطلب از آیات واحادیث هم استفاده کرده ایم و در این راه از خدای متعال توفیق می خواهیم.
ویژگی های دین در آخرالزمان
1-    دینی که سنت پیامبر صلی الله علیه وآله در آن مرده است.
در دعای "اللهم ادفع عن ولیک" می خوانیم:
"واقصم به....وممیتة السنة" .
خدایا به وسیله او میراننده سنت را بشکن.
معلوم می شود که در آن زمان سنت مرده است که از خدا می خواهیم که به وسیله آن حضرت محو کننده سنت را بشکند. همچنین در جای دیگر از همین دعا آمده است :"و احی به سنن المرسلین"  خدایا به وسیله او سنت مرسلین را زنده کن. گوئی نه تنها سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله بلکه سنت تمام پیغمبران علیهم السلام از بین رفته است.
2-    از بین رفتن ومحو شدن بعضی از دین.
در همان دعا آمده است:وجدّد به ما امتحی من کتابک  به وسیله او آنچه  که محو شده از کتابت را تازه کن.نمونه ای از محو شدن دین را در حدیثی از حضرت امام صادق علیه السلام می خوانیم که فرمودند:
     "ورأیت بیت الله قد عطل ویؤمر بترکه"
                              "(در آخر الزمان)« خانه خدا تعطیل می‌شود و به مردم دستور داده می‌شود حج را ترک کنند."
                                 وقتی حج با آن عظمت و ابهّت که مشاهده می کنید هرساله میلیون ها نفر از اقصی نقاط جهان در آن شرکت دارند، تعطیل شود تعجبی نخواهد بود اگر نماز و روزه و امثال آن راهم رها شده ببینیم. لذا امام صادق در بیان علائم آخرالزمان فرمودند:    وَ رَأَیْتَ الصَّلَاةَ قَدِ اسْتُخِفَّ بِهَ...
                                                     ...و دیدی که نماز سبک شمرده می شود. 
3-    عوض شدن حکم خدا.
باز در همان دعا می خوانیم "واصلح به ما بدل من حکمک"  وبه وسیله او آنچه  از حکمت را که تبدیل یافته، اصلاح کن.
فرق است بین انجام دادن کار حرام ، وحلال شمردن آن؛ در اولی ممکن است کسی گناهی مرتکب شود با این حال علم به حرمت آن ومجرم بودن خودش دارد وممکن است با این علم در آینده از گناه خودش توبه کند. ولی در دومی وقتی حرام حلال شد دیگر حکم عوض شده وشخص ،خود را خطا کار نمی بیند که بخواهد از آن توبه کند .فریاد از زمانی که کار حرام مستحب یا واجب  شمرده شود که در این صورت مردم برای انجام آن از هم سبقت هم می گیرند .مثل جماعتی که اجتماع کردند بر قتل سید الشهدا علیه السلام ودرآن کار تقرب به خدا را می جستند.
 امام جعفر صادق فرمودند:
 ... وَ رَأَیْتَ الْخَمْرَ یُتَدَاوَى بِهَا وَ یُوصَفُ لِلْمَرِیضِ وَ یُسْتَشْفَى بِهَ
ودیدی که با شراب مداوا صورت می گیرد وبرای مریض تجویز شده واز آن  شفا طلب می شود.
و باز فرمودند:
 ... وَ رَأَیْتَ الْحَرَامَ یُحَلَّلُ وَ رَأَیْتَ الْحَلَالَ یُحَرم.
« ... و دیدی فعل    حرام، حلال وحلال ،حرام شود.»
4-    گمنام بودن دین.
در زیارت حضرت صاحب الامرعجل الله تعالی فرجه آمده است:
  "اللهم واعز به الدین بعد الخمول"
  خدایا دین را به وسیله او بعد از گمنامی عزیز کن.
چهره ای که از اسلام امروز در برابر دیدگان جهانیان نشان داده می شود اسلام واقعی نیست تا اینکه کسی بگوید دین که گمنام نیست همه آن را می شناسند،دینی که غالب افراد جهان آن را به عنوان اسلام می شناسند واز طریق رسانه های تحت نفوذ استکبار به مردم معرفی می شود، وهابیت است یا همان اسلام آمریکائی، دینی که در کنار ظالمین جهان به کشتن مسلمانان و چپاول اموال آنان مشغول است.  دینی که ریختن خون سایر مسلمانان را حلال بلکه واجب می شمارد و  مرتکب آن را مستحق بهشت می داند. معلوم است که این دین گمنام نیست  واصلا مستکبرین  نمی گذارند این دین گمنام بماند زیرا بقای آنها به باقی بودن چنین دینی است.
اما دینی را که امام علیه السلام از گمنامی در می آورد وعزیز می کند دینی است که ظلم ظالمین را بر نمی تابد .با مظلوم همدردی کرده ،از او دفاع می کند حقوق همه افراد را محترم می داند.واین چنین دینی در گمنامی است و به آن اعتنائی نمی شود.
 
5-     دینی که درآن سنت خدا تغییر کرده است.
در دعا ی در غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه آمده است: 
"وغیر من سنتک"
یعنی امام زمان علیه السلام هر چه از سنت را که تغییر یافته ، اصلاح می کند.
از سنت در دو مقوله بحث می شود :
1-    سنت های الهی ، که ناظر به تکوین است .
2-    سنت های نبوی ، که ناظر به تشریع است.
ویژگی سنت های الهی :
سنت های الهی از ویژگی هایش اینست که علاوه برشیوع و اطراد ، دگرگونی ندارد ، بلکه همیشگی وهمه جایی است،  وهم چنین قابل تبدیل وجایگزینی نیست ، که بدل داشته باشد. آیات ذیل این صفات را بیان می کند:
                       سُنَّةَ مَنْ قَدْ أَرْسَلْنا قَبْلَکَ مِنْ رُسُلِنا وَ لا تَجِدُ لِسُنَّتِنا تَحْوِیلاً.
 این سنت خداوند در اقوام پیشین است و براى سنت الهى    هیچ گونه تغییرى نخواهى یافت.
... فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِیلاً وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِیلاً .
 هرگز براى سنت خدا تبدیلى نخواهى یافت ، و هرگز براى سنت الهى تغییرى نمى‏یابى !
ویژگی سنت های نبوی :
سنت نبوی در واقع همان سنت خداست اما در حوزه تشریع که شامل بعضی از واجبات و مستحبات می شود که در این موارد مکلف با اختیار خویش به آنهاعمل کرده یا آنها را ترک می کند .ومنظور ازتغییر یافتن سنت خدا در این دعا اشاره به همین احکام وسنت هائی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه آله از جانب خداوند تشریع فرموده است.        
6-     دینی که در آن حدود الاهی تعطیل شده است.
"اللّهم ...و اقم به الحدود المعطّله"
خدایا به وسیله او حدود شرع را که تعطیل شده است اجرا فرما.
در این مورد روایتی از امام صادق علیه السلام است که فرمودند:
 " (در آخر الزمان )حدود الهی تعطیل می شود وبر اساس هواهای نفسانی وامیال عمل می گردد." 
از برخی عبارات این دعا چنین بر می آید که در آخرالزمان به احکام دین عمل نمی شود. "والاحکام المهمله"  احکامی که بدون عمل مانده است. مهمل درلغت به معنای«بیهوده وبیکار گذاشته شده» بر خلاف «مستعمل» آمده است.  یعنی در آخر الزمان بسیاری از احکام دین بر اثر بی توجهی وغفلت  مردم به آنها عمل نمی شود که در روایات به برخی از آنها اشاره شده است مثل امر به معروف ونهی از منکر. 
اقدامات حضرت ولی عصر ارواحنا فداه در رابطه با دین.
1-     ظاهر ساختن دین
در دعای بعد از زیارت آل یاسین آمده است
"واظهر به دین نبیک صلی الله علیه وآله"
خدایا به وسیله او (حضرت مهدی علیه السلام) دین پیامبرت را ظاهر فرما.
 همچنین در دعای افتتاح می خوانیم "اللهم اظهر به دینک"
 امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه شریفه:
                      " هو الذی ارسل رسوله بالهدی ودین الحق لیظهره علی الدین  کله ولو کره الکافرون"
                        اوسـت خـدائى که رسول خود را با دین حق به هدایت خلق فرستاد تا بر تمام ادیان عالم تسلط و برترى دهد هر چند کافران ناراضى و مخالف باشند.
فرمودند:
                        "والله ما نزل تأویلها بعد ، ولا ینزل تأویلها حتى یخرج القائم علیه السلام فإذا خرج القائم علیه السلام لم یبق کافر بالله العظیم ولا مشرک بالامام إلا کره خروجه حتى أن لو کان کافرا أو مشرکا فی بطن صخرة لقالت : یا مؤمن فی بطنی کافر فاکسرنی واقتله"
                        به خدا قسم تا کنون تأویلش نازل نشده ونمی شود تا اینکه (حضرت) قائم علیه السلام خروج کند ، پس زمانی که خروج کرد هیچ کافر به خدای بزرگ ونه هیچ مشرک به امام باقی نمی ماند مگر اینکه از خروج امام نا خشنود است حتی اینکه اگر کافر یا مشرکی در دل صخره ای باشد هر آینه آن صخره می گوید: ای مومن در دل من کافری است مرا بشکن و او را بکش.
2-     یاری کردن دین
در دعای بعد از زیارت آل یاسین به این عبارت بر می خوریم "وانتصربه لدینک" خدایا به وسیله او دینت را یاری کن.
 همچنین در زیارت حضرت صاحب الامر آمده است"ذخرک الله لنصرة الدین"  خداوند تو را برای یاری دین ذخیره کرده است.
یکی از القاب معروف حضرت مهدی (عج) کلمه بقیة الله است که در بسیاری از ادعیه و زیارات، آن حضرت بدین نام شناخته شده اند و در حقیقت این لقب برگرفته از نص صریح قرآن کریم اس:
خداوند در آیه ۸۶ سوره هود می فرماید:
                                بَقِیَّةُ اللّهِ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ
                               اگر مؤمن باشید باقیمانده خدا براى شما بهتر است.
امام خمینی رحمت الله علیه دراین باره می فرماید:
در زمان ظهور مهدى موعود- سلام اللَّه علیه- که خداوند ذخیره کرده است او را از باب اینکه هیچ کس در اولین و آخرین، این قدرت برایش نبوده است و فقط براى حضرت مهدى موعود بوده است که تمام عالم را، عدالت را در تمام عالم گسترش بدهد، و آن چیزى که انبیا موفق نشدند به آن با اینکه براى آن خدمت آمده بودند، خداى تبارک و تعالى ایشان را ذخیره کرده است که همان معنایى که همه انبیا آرزو داشتند، لکن موانع، اسباب این شد که نتوانستند اجرا بکنند، و همه اولیا آرزو داشتند و موفق نشدند که اجرا بکنند، به دست این بزرگوار اجرا بشود
"وارتضیته لنصر دینک"
وپسندیدی او را برای یاری دینت.بنابراین هر کسی نمی تواند یاری کننده دین باشد ،تنها کسی می تواند که خدای متعال او را انتخاب کرده وپسندیده باشد.
3-     تجدید کردن آنچه که از دین محو شده
"وجدّد به ما امتحی من دینک"
خدایا هر آنچه را از دینت محو شده به وسیله او تجدید کن.
4-    صحیح کردن دین
"صحیحا لا عوج فیه"
حضرت امام زمان علیه السلام بگونه ای دین را صحیح می فرماید که هیچ گونه کجی وانحرافی در آن نباشد .
امروزه هرکسی ازدین قرائت وبرداشتی دارد وآن را صحیح می پندارد .وهمین برداشت های غلط و ناروا باعث پدید آمدن انحرافات وعقاید فاسد و تولد احزاب فراوانی می شود که علی القاعده همه آنها هم صحیح نیستند وهرکدام ازاین نحله های انحرافی پیروانی پیدا می کنند.کما اینکه فرفه های انحرافی چون شیخیه ،بابیت ،بهائیت و...ازهمین برداشت های غلط ناشی شده است.
5-     تازه وخرم کردن دین
" وعلی یدیه جدیدا غضا" 
خدای متعال با دست حضرت حجت علیه السلام دینش را تازه وخرم می کند کما اینکه اصل دین باید اینگونه باشد .دینی که خالص وپیراسته از خرافات باشد  خرّم است وافراد را جذب می کند ولی زمانی که چهره دین با خرافات و افزودنی های شخصی کریه شد جاذبه خود را از دست می دهد .قرآن را ببینید چگونه دلها را به سمت خود می کشاند آیا تا به حال فکر کرده اید چرا هر کتابی را یک مرتبه یا دومرتبه می خوانیم دیگر رغبتی به خواندنش نداریم اما قرآن را هر چه بخوانیم باز برایمان تازگی دارد ؟ این نیست مگر بواسطه اینکه در قرآن تحریف راه ندارد وهرچه هست کلام خداست .واینکه می بینید حضرت صادق علیه السلام فرموده:
                 " چون قائم آل محمدظهور کند دستور تازه مى‏آورد چنانچه پیغمبر اکرم در آغاز اسلام، دستور تازه آورد".
در واقع حضرت، دستور تازه ای نمی آورد بلکه همان دستورات رسول الله صلی الله علیه وآله است  ولکن از بس به آنها عمل نشده  ومتروک واقع شده در نظر مردم جدید وتازه می نماید.
وهمانطور که می دانید«فی کل جدید لذة» در هر چیز جدیدی لذتی است وبه همین دلیل مردم نسبت به آن تمایل پیدا می کنند.
امام صادق می فرماید:
                                  اذا خرج القائم یقوم بامر جدید و کتاب جدید و سنّة جدید و     قضاء جدید." 
                     هنگامی که قائم خروج کند امر تازه ، و کتاب تازه و روش تازه      و داوری تازه ای با
خود می آورد.
                                 یعنی در آن زمان اسلام را آنچنان از لابلای انبوه خرافات و تحریفات و تفاسیر نادرست بیرون می آورد که گویی بنایی کاملا نو و جدید ساخته است
در مورد کتاب جدید نه مفهوم آن است که یک کتاب آسمانی جدید بر او نازل می شود چرا که امام قائم است و حافظ دین نه پیامبر و آورنده کتاب جدید بلکه قرآن را چنان از زوایای تحریفهای معنوی و تفسیرهای نادرست بیرون می کشد که می توان نام کتاب جدید بر آن گذاشت .
شاهد این گفتار علاوه بر صراحت قران در زمینه ختم نبوت در ایه 40 سوره احزاب و گذشته از روایاتی که صریحا مساله خاتمیت پیامبر اسلام را ثابت می کند احادیث متعددی است که تصریح می کند او با همان روش پیامبر اسلام و کتاب و سنت و آئین او بر می خیزد .
عبدالله بن عطا می گوید : از امام صادق (علیه السلام ) پرسیدم روش و سیره مهدی (روحی له الفداه) چگونه است ؟ امام در پاسخ فرمود:
                          " همان کاری را که رسول خدا انجام داد انجام می دهد، برنامه های (نادرست ) پیشین را ویران می سازد همانگونه که رسول خدا اعمال جاهلیت را ویران ساخت و اسلام را نوسازی می کند." "
و در کتاب اثبات الهدی می خوانیم که پیامبر (صلی الله علیه و اله )فرمود:
                                                                          " قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) از فرزندان من است ....مردم را به پیروی من و آئین من وا می دارد و آنها را به کتاب پروردگارم دعوت می کند". 
6-     پیرایش دین از بدعتها
"ولابدعة معه"
حضرت با ظهورشان دینی را می آورند که از بدعت ها خالی باشد. یکی از نشانه های ظهور این است که بدعت در جامعه زیاد می‌شود. در احادیث پیشوایان معصوم علیهم السلام به این موضوع اشاره شده است؛ از جمله: امام صادق علیه السلام فرمود:
                            « بدعت زیاد می‌شود و زنا آشکار می گردد»
 و نیز فرمود:
                             « بدعت و شرّ، هر سال بیش تر از سال قبل، رایج می شود.»
یکی از عوامل ایجاد بدعت در دین، در این حدیث شریف رسول بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله آمده است:
 «اگر در میان شما مردم، پنج چیز پدید آید، به پنج چیز گرفتار می شوید؛ اگر ربا بخورید، ذلّت و خواری شما را می‏ گیرد و اگر زنا شیوع یابد، مرگ ‌های ناگهانی فراوان رخ می ‏دهد و اگر حاکمان به ستم پرداختند، حیوانات می ‏میرند و اگر مردم به همدیگر ستم کنند، اقتدار و نظمشان می ‏شکند و اگر سنّت را ترک کنند، بدعت آشکار می ‏گردد»
با این حال وقتی حضرت ظهور می فرمایند به کمک یاورانشان بدعت ها را ریشه کن می سازند.
در حدیث آمده است:
                        "ویمیت الله به وبأصحابه البدع والباطل"
                         خدای عزوجل به وسیله او واصحابش بدعت ها  وباطل را از بین می برد.         
أَیْنَ الْمُدَّخَرُ لِتَجْدِیدِ الْفَرَائِضِ وَ السُّنَن»
 «کجاست آن آقایی که برای نو کردن واجبات و مستحبات، ذخیره شده است؟»
اگر امام زمان(علیه السلام) پس از ظهورشان واجبات و مستحبات را تجدید می‌کنند، گویای این حقیت است که در زمان غیبت آنقدر احکام دین دستخوش تغییر شده‌اند که ماهیت‌شان دگرگون شده است و باید «ولی خدا» به میدان بیاید و احکام الهی را احیاء کند.
امام باقر(علیه السلام) چه زیبا می‌فرماید: وقتی قائم(علیه السلام) بپا خیزد بدعت‌ها را زایل می‌سازد و سنت‌ها را برپا می‌دارد. «إِذَا قَامَ الْقَائِمُ... وَ لا یَتْرُکُ بِدْعَةً إِلا أَزَالَهَا وَ لا سُنَّةً إِلا أَقَامَهَا»  در همین راستا است آن‌ چه در تفسیر عیاشی می‌خوانیم که امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: هنگامی‌ که قائم بپا خیزد هیچ ندائی غیر از ندای «لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ» باقی نمی‌ماند.
شیخ طوسی در کتاب «تهذیب» از علاءبن محمد نقل می‌کند که از امام باقر(علیه السلام )پرسیدم: قائم (علیه السلام) چگونه در میان مردم رفتار می‌کند؟ فرمود: «به روش پیغمبر(صلی الله علیه وآله) عمل می‌نماید، تا آنکه اسلام را آشکارسازد». عرض کردم: روش پیغمبر چگونه بود؟ فرمود: «پیغمبر آثار کفر جاهلیت را از میان برد و با مردم به عدالت رفتار کرد. قائم(علیه السلام) نیز هر موقع قیام کند هرگونه عمل نامشروع و بدعتی را که هنگام صلح و سازش با بیگانگان اسلام در میان مسلمانان مرسوم گشته از میان می‌برد و مردم را به عدالت گستری رهبری می‌نماید».
در این حدیث، امام باقر(علیه السلام) چنین تأ ویلاتی را پیش‌بینی فرموده و به روشنی هویدا نموده که در زمان صلح و سازش با کفار، بدعت‌هایی ـ از جمله همین ارزش‌ها و باورها ـ در میان مسلمانان شایع می‌شود که قائم اهل‌بیت(علیه السلام) اینها را برمی‌اندازد. به جدّ باید مراقب بود تا اگر در صف منتظران آن حضرت که راغبان دولت کریمه و زمینه‌سازان عزّت اسلام و ذلت نفاق و اهلش هستند، قرار نگرفتیم، لااقل انتظار را به ضدّش تفسیر نکنیم و جوانان شیعه را تحت عنوان انتظار موعود (علیه السلام) به راه و طریق دشمنان امام دعوت ننماییم.
باید دانست که حضرتش نه اصول دین را تغییر خواهد داد،و نه فروعش را؛ بلکه در حدود شریعت روشن گری خواهد کرد و دین اسلام را به وسیله ی علم بی منتها و لدنّی اش به تمامی حق جویان عالم معرفی خواهد کرد و جواب تمامی شبهات را خواهد داد. چه بسا از مقام ولایت تکوینی اش باذن الله در اصلاح امور استفاده کند.
7-    محکم کردن أعلام دین و سنت
 در دعای عهد می خوانیم:
 "ومشیّدا لما ورد من اعلام دینک وسنن نبیّک صلّی الله علیه وآله"
واستحکام بخش شعائر آئینت وسنت پیامبرت ..
ابا بصیر از امام باقر علیه السلام نقل می کند که فرمود:
  «اذا قام القائم ...فلا یترک بدعة الا أزالها، و لا سنة الا أحیاها»  زمانی که قائم علیه السلام قیام کندهیچ بدعتی را رها نمی کند مگر اینکه آن را ازبین می برد وهیچ سنتی نیست مگر اینکه آن را احیا می کند.
8-     برگرداندن شریعت از دست رفته
منتظران آن حضرت در صبح جمعه با این زمزمه آشنا هستند که "این المتخیر لاعادة الملّة والشریعة" کجاست آن کسی که انتخاب شده برای برگرداندن ملت وشریعت مقدس اسلام.
درحدیث است که:
                           "یدعو الناس الی کتاب الله و سنة نبیه والولایة لعلی بن ابی طالب(علیه السلام ) والبرائة من عدوه"
                           (مهدی علیه السلام ) مردم را به کتاب خدا وسنت رسولش وولایت علی بن ابی طالب علیه السلام دعوت می کند.
امام مهدی علیه السلام که دانا ترین کس به علوم ومعارف الهی است آنچه را که مورد نیاز بشر است ،به مردم خواهد آموخت چرا که پیشوای  پنجم علیه السلام به جابر جعفی فرمود:
                          "ان العلم بکتاب الله وسنّة نبیّه ینبت فی قلب مهدیِّنا کما ینبت الزرع عن احسن نباته"
                                  علم به کتاب خدا وسنت پیامبر صلی الله علیه وآله در دل مهدی ما ریشه می دواند آن چنان که گیاه در دل زمین ریشه می دواند.
9-     زنده کردن قرآن و حدود آن
باز در همان دعای ندبه آمده است :
"این المؤمّل لاحیاء الکتاب وحدوده"
امامان شیعه، یکایک رسالتِ احیاگرى دین را داشته‌اند و هر یک از مظاهر اسلام را که از یاد مى‌رفته یا تحریف مى‌شده است، در چهره راستین و بى‌تحریفش مى‌نمایانده‌اند. درباره امام زمـان (عج) نـیـز تـعـبـیـر (مـحـیى شریعت) و از بین برنده (بدعت) به کار رفته است و در دعا از خـداوند مى‌خواهیم که به دستِ آن منجىِ موعود، آنچه را که به دست ظالمان از معالم و نشانه‌هاى دیـن و دیـنـدارى از مـیـان رفـتـه و مـرده اسـت، زنده سازد: (وَ أحْىِ بِهِ ما اَماتَهُ الظّالِمُونَ مِنْ مَعالِمِ دیـنـِکَ). در دعـاى دیـگـرى خـواسـتـار ظهور آن حضرت و احیاء سنّت‌هاى پیامبران و تجدید ابعاد از میان رفته دین و احکام تغییر یافته مى‌شویم.
10-    زنده وعزیز کردن دین و اهل دین
"این محیی معالم الدین واهله"(کجا است زنده کننده نشانه های دین و اهل آن).
معالم: جمع مَعلم- بفتح میم- به معنای علامت و نشانه ای است که به وسیله ی آن راه رسیدن به هدف و مقصد معلوم و هویدا شود، و معالم دین همان احکام دین و اوامر و نواهی و هر چیزی است که علامت و نشانه ی دین باشد، همچنان که مشاعر هم جمع مشعر هم به معنای علامت و نشانه است أما علامت محسوس به شعور و حواس، نه از راه علم و معلوم کما قال الله تعالی: «ان الصفا و المروة من شعائر الله»  البته صفا و مروه از نشانه های خدا هستند، نشانه های تشریعی و دینی نه تکوینی. و در سوره حج نیز می فرماید: «و البدن جعلناها لکم من شعائر الله لکم فیها خیر»  و قربانیها را برای شما از مراسم حج قرار دادیم که در آن هم برای شما خیری است. و در آیه ی 32 همان سوره می فرماید: «و من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب» و هر کسی که شعائر (قربانی های) خدا را بزرگ دارد البته این از پرهیزکاری دلهاست. حاصل معنی آنکه تعظیم و بزرگداشت شعائر الهی به سبب تقوای درونی دل است.
چون دین و احکام و دستوراتش به واسطه ی سلطه مردم هواپرست و دنیاخواه به مرور زمان در میان جامعه بشری و ملت مسلمان از میان رفته و می رود و فقط نامی از آن باقی می ماند و تنها اسمی از آن برده می شود. از این رو گفت: «محیی معالم الدین».
در روایتی از پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله) است که فرمود:
 «بدأ الاسلام غریبا و سیعود غریبا فطوبی للغرباء قیل یا رسول الله ثم یکون ماذا؟ قال: ثم یرجع الحق الی أهله» 
 اسلام در اول أمر (به واسطه ی کم بودن مسلمانان و شیوع کفر و سنن جاهلیت) غریب و تنها بود و به زودی به همان غربت أولیه خود بر می گردد، پس خوشا به حال چنین أقلیتی که پیرو حقّند چه در اول ظهور اسلام، و چه بعد از آن، و در آخر الزمان. آنگاه از پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم سوال شد پس عاقبت چه خواهد شد؟ فرمود: سرانجام ، حق به أهلش باز می گردد.
بعضی گفته اند مراد از طوبی بهشت است و تخصیص دادن طوبی را به جماعت «غرباء» به سبب صبر و تحمل آنان در برابر ظلم ستمکاران و اذیت و آزار کافران و منافقان خواهد بود. 
در روایتی از امام پنجم علیه السلام در تفسیر این آیه ی مبارکه: «اعلموا أن الله یحیی الارض بعد موتها»  است که در تأویل آن فرمود: «خداوند عزوجل زمین را به وسیله ی قائم (آل محمد) زنده می گرداند پس از موت زمین. و مراد از موت زمین کفر و جور أهل آن است، و شخص کافر همان مرده است.
         زنده دلا مرده ندانی که کیست                آنکه ندارد به خدا اشتغال
در تفسیر این آیه ی مبارکه ی «و قاتلوهم حتی لا تکون فتنة و یکون الدین کُلّه لله»   (و آنها را بکشید تا فتنه ای نباشد و همه ی دین از آن خدا شود) در کتاب تفسیر عیاشی روایتی از زراره نقل کرده که امام صادق علیه السلام فرمود: «راجع به این آیه از پدرم سئوال کردند، پدرم فرمود: هنوز تأویل این آیه محقق نشده است، اگر قائم ما قیام کند هر آن کس که او را ببیند تأویل آن را به خوبی خواهد دید.»  چون با ظهور و قیام آن حضرت دین اسلام چنان بالا گیرد که شعاع آن در تمام روی زمین پرتو افکنده و گسترش خواهد یافت.
"این معزّ الاولیاء "
 کجاست عزیز کننده اولیای خدا . آنکس که به معنای واقع می تواند اولیای خدا را عزیز کند صاحب الامر ارواحنا فداه است .
"السلام علی محی المؤمنین"
 از صدر اسلام تاکنون همیشه مؤمنین درخوف وهراس بوده اند .کی به راحتی توانسته اند عقایدشان را ابراز کنند.در هر روز در جای جای این عالم، شیعیان  به خاطر عقاید نابشان مورد تحقیر وآزار وکشته شدن قرار می گیرند.
"السلام علی المدّخر لکرامة اولیاء الله"
سلام بر آن کسی که برای کرامت بخشیدن به دوستان خدا ذخیره شده است.
" ذخرک الله ...وإعزاز المؤمنین"
آری خدا تو را ذخیره کرده برای عزیز کردن مومنان
  
11-    فرو شکستن نداهای باطل
در صلوات بر آن حضرت آمده است:
"ولا منبرا الا احرقه" منبری نیست مگر آنکه آن را می سوزاند
این بدان معنا نیست که حضرت منبر می سوزاند .بلکه به این معنی است که  هر تریبونی که بر علیه دین سخنرانی کند،حرف بزند یا شعار دهد،یا هر رسانه ای را که علیه دین تبلیغ کند را ساکت می کند.واینکه می بیینید حضرت از لفظ منبر استفاده فرموده به خاطر این است که در آن زمان مهم ترین محل برای ابراز عقاید وتاثیر بر عقاید مردم منبر بوده است.
12-    از بین بردن هر نماد بی دینی
"ولا صنما الا رضه ولا علما الا نکسه"
هیچ بتی نمی ماند مگر اینکه آن را خرد می کند وهیچ علمی(بر علیه حضرت) نیست مگر اینکه آن را می شکند.
همان گونه که هردینی  برای خود نماد ونشانه ای دارد بی دینی هم نمادی دارد .به عنوان مثال یکی از نمادهای دین مسجد است که تقدس وحرمتی دارد یا حجاب یکی دیگر از نمادهای دین ماست  اگر می بینید دشمنان این قدر با حجاب مخالفند به خاطر این است که می خواهند با دین مبارزه کنند وبرای این کار، اول دنبال برداشتن نمادهای دینی از جامعه هستند لذا با این حال که کوس دموکراسی آنها گوش جهان را کر کرده است ودم از آزادی عقیده می زنند،دختران محجّبه را از مدارس ودانشگاه ها اخراج می کنند.ما نیز باید بدانیم اگر بخواهیم جامعه ما یک جامعه دینی شود اول باید نمادهای بی دینی را از جامعه پاک کنیم بعد شروع به ایجاد واحیای نمادها ونشانه های دینداری کنیم.و یکی از کارهائی که امام عصر ارواحنا فداه می کند همین است "ولا رایة الا نکستها" هیچ پرچمی نیست مگر اینکه آن را واژگون می کند.
13-    نابود وذلیل کردن دشمنان دین
دربسیاری از ادعیه وزیارات مهدوی، امام زمان علیه السلام به عنوان نابود کننده دشمنان خدا و دشمنان دین خدا وانتقام گیرنده از آنان معرفی شده است به نمونه هائی از آنها اشاره می کنیم
"این ...ومُذلّ الأعداء"
کجاست ذلیل کننده دشمنان.
"ومبیر الکافرین"
وهلاک کننده کافران.
"السلام علی ... وبوار اعدائه" 
سلام بر نابود کننده دشمنان خدا.
" ذخرک الله ... والانتقام من الجاحدین المارقین"
خداوند تو را برای انتقام از منکران سرکش ذخیره کرده است.
مـمکن است برخى افراد، مجازات و قتل و نابودى ستمگران از سوى امام (ع) را سنگدلى و افـراط در کـشـتـار تـعـبـیـر کـنـنـد امـا در واقـع آن کـار مـانـنـد یـک عـمـل جـراحـى اسـت کـه براى پاکسازى جامعه اسلامى و سایر جوامع جهانى از لوث وجود سرکشان و ستم پیشگان ضرورت دارد و بدون آن هرگز بساط ظلم برچیده نشده و عدالت حـاکـمـیـت پـیـدا نـمى کند و اگر امام (ع) با سیاست ملایمت و گذشت با آنان رفتار نماید هـرگـز ترفندها و توطئه هاى جدید استکبارى که ادامه حیاتشان به آنها بستگى دارد از بین نخواهد رفت . زیرا ستمگران در جامعه هاى کنونى همچون شاخه هاى خشکیده یک درخت ، بـلکـه مـانـنـد غده سرطانى هستند که بایستى براى نجات بیمار، آن را ریشه کن نمود هر چند دشوار باشد.
نتیجه
به حول وقوه الهی با استمداد از ادعیه وزیارات مهدوی دانستیم که سرنوشت دین در آخر الزمان چه خواهد شد وتصویری از دین ودینداران در آن زمان ارائه دادیم .همچنین برای خوانندگان این مقاله بیان کردیم که امام زمان علیه السلام چه دینی برای مردم می آورد.البته در خلال بحث شاید خوانندگان جواب پرسشهای دیگرشان را هم گرفته باشند که امیدوارم اینگونه باشد البته بحث دین در عصر ظهور با این  رویکرد  جای تحقیق بیشتری دارد که إن شاء الله بتوانیم به این مهم نیز موفق شویم.  
                         منابع
1-    قرآن کریم
2-    مفاتیح الجنان،شیخ عباس قمی رحمه الله
3-    بحارالانوار،محمد باقر مجلسی رحمه الله ،موسسه الوفاءبیروت،1403ه.ق
4-    الارشاد، شیخ مفید رحمه الله،انتشارات اسلامیه،1380ه.ش
5-    کمال الدین،شیخ صدوق رحمه الله،نشر اسلامی،1422ه.ق
6-    ارشاد القلوب دیلمی ، حسن بن ابى الحسن دیلمى، انتشارات شریف رضى، 1412 ه.ق ،نرم افزار نور الاحادیث 5/2
7-    اعلام الوری باعلام الهدی ، امین الاسلام فضل بن حسن طبرسى،، دار الکتب الإسلامیة تهران ،نرم افزار نور الاحادیث 5/2
8-    حکومت جهانی مهدی (عجل الله تعالی فرجعه الشریف ) ، ایت الله العظمی مکارم شیرازی ، ج 11، انتشارات نسل جوان ، سال 1380
9-    وسائل الشیعه، شیخ حر عاملى، مؤسسه آل البیت علیهم‏السلام قم، 1409 هجرى قمری، نرم افزار نور الاحادیث 5/2
10-    صحیفه نور،موسسه نشر وتنظیم آثار امام،1385
11-    فرهنگ فارسی عمید ، حسن عمید

 

 



نظرات:

نام:
پست الکترونیکی:
متن یادداشت :
کد امنیتی :